فرد با انتخاب الگوی مناسب و درست از ویژگی‌های مثبت پیروی می‌کند و می‌تواند زندگی مثبتی داشته باشد.

اما الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگارگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ گفت: الگو با توجه به نوع جامعه بررسی می‌شود الگو خود انواعی دارد مشتمل بر الگوی دینی، الگوی سنتی، الگوی عقلانی در مجموع الگو برداشت ایده آل شخص از جامعه است.

وی عنوان کرد: مردم در حال حاضر از هم الگو برداری می‌کنند ولی هر کشور از الگوی خاص خود پیروی  می‌نماید. الگوی کشورهای توسعه یافته با الگوی کشورهای جهان سوم متفاوت است. الگوی جوامع مذهبی با توجه به ایده‌ آل‌های مذهبی آنها شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: در  جوامعی  که از الگوی عقلانی پیروی می‌کنند همه چیز بر پایه عقل و منطق استوار است و در این جوامع گروه مرجع پیشرفت می‌کند گروه مرجع گروهی است که فرد در انجام کارهای خود از آن پیروی می‌نماید.

وی افزود: الگو در طول زمان به یک شکل نمی‌ماند و تغییر می‌کند. الگو تابع زمان و مکان و نوع جامعه‌ای است که فرد در آن زندگی می‌کند.
عوامل اجتماعی، تغییرات فکری و ذهنی در تغییر شکل الگو موثر هستند. الگو را جامعه تعیین می‌کند افرادی که رهبری یک جامعه بر عهده آن‌ها است و افراد پر نفوذ که مردم به آنها اعتماد دارند مثل  حضرت امام خمینی (ره) که نمونه الگوی جامعه مذهبی و اسلامی بودند و سایر الگوهای دیگر.

وی در پایان عنوان کرد: انتخاب الگوی درست در زندگی فرد تاثیر مثبت و انتخاب الگوی نادرست در زندگی فرد تاثیر مخرب می‌گذارد. خانواده نقش اولیه در ایجاد الگو و شخصیت بنیادین فرد دارد چون شخصیت اولیه فرد در خانواده شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار