با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای وبرداشته شدن تحریم ها از ایران این کشور با پولی بیشتر به سراغ ارتقای فضای سایبری خود می رود.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، کیث الکساندر (keith Alexander)، در مورد ارتباط مذاکرات و تحریم‌ها بر روی توان سایبری ایران صحبت کرد. رئیس سابق سازمان امنیت ملی آمریکا گفت: بسیاری می‌گویند به کارهایی که ایران انجام می‌دهد، یا روسیه و یا چین در شبکه انجام می‌دهند نگاه کنید و بر آن‌ها نظارت داشته باشید. آیا نباید ما متوقف شویم و به عقب برگردیم و بر روی این فعالیت‌ها متمرکز شویم؟ جواب من به این سؤال این است که نه. فنّاوری باورنکردنی است.

بعد از توافق هسته ای قدرت سایبری ایران باور نکردنی می شود


ما باید باقدرت روبه‌جلو حرکت کنیم و تمامی کارهایی که ما در این حوزه‌ها انجام می‌دهیم، بسیار مهم و باورنکردنی است. درصورتی‌که به حوادثی که در عرصه‌ی ژئوپلیتیک در خاورمیانه در حال روی دادن است دقت کنید، بسیاری برخلاف نظر من فکر می‌کنند که توافق هسته‌ای به ایران و متعاقب آن عواید اقتصادی ناشی از آن باعث خواهد شد تا ایران پول بیشتری داشته باشد و درنتیجه در زمینه‌ی سایبری صرف کند و مشکلاتی بیشتری برای ما ایجاد کند.

اما به نظر من، با این تفکر شما بیشتر و بیشتر متضرر خواهید شد، زیرا با اعمال تحریم بیشتر، آن‌ها نیز با در مقابل حملات بیشتر پاسخ شما را خواهند داد. این روش بازی باخت – باخت برای دو طرف است و این چیزی است که من در حوزه‌ی سایبر می‌بینم. ما انبوهی از مشکلات که را در این مسیر (سایبری) داریم و ما باید پیرامون محاسن این موضوع (هسته‌ای) که به کجا منتهی می‌شود و ما باید چگونه به آن پاسخ دهیم متمرکز باشیم. موضوعات زیادی هست که ما باید در دستور کار داشته باشیم. نگرانی من در مورد خروجی مذاکرات این است که ایران در زمینه‌ی تروریسم و حملات سایبری فعالیت دارد، درحالی‌که این دو موضوع ربطی به بحث هسته‌ای ندارد و در توافق مطرح نشده است، از طرف دیگر اینکه سرنوشت مذاکرات با ایران به کجا منتهی خواهد شد و نتیجه چه خواهد بود که البته من هیچ راه‌حلی برای این موضوع ندارم. این موضوع در یک سمت قضیه است.»

یکی از تحلیلگران سایبری آمریکا نیز درباره‌ی ارتباط سایبر ایران و تحریم‌ها گفت: «ایرانی‌ها مکان‌های بیشتر و گروه‌های بیشتر را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا بتوانند در زمان و مکان موردنیازشان، از آن‌ها استفاده کنند. به نظر می‌رسد در عرصه‌ی سایبری نیز همین سیاست را دنبال می‌کنند و درصددند تا آنجا که می‌توانند زیرساخت‌های لازم را برای روز مبادا و بیش از آنکه در حال حاضر به آن نیاز دارند، ایجاد نمایند. درنتیجه این توانایی را پیدا خواهند کرد که بتوانند پاسخ‌های رو به افزایش و وسیع‌تری داشته باشند. این پاسخ‌ها در عرصه‌ی غیرنظامی در قبال تحریم‌های بیشتر و عملیات نظامی و یا موضوعاتی غیرقابل‌قبول در منطقه برای آن‌هاست. آن‌ها می‌توانند بدون درگیری مستقیم، درزمانی که ما به آن‌ها حمله می‌کنیم، درزمانی که اسرائیلی‌ها به آن‌ها حمله می‌کنند، زیان قابل قبولی را بر ما تحمیل کنند.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.