دبیر شورای پدافند غیرعامل استان در همایش پدافند غیرعامل گفت: امروزه تهدیدات دشمن به سمت تهدیدات نوین پیش رفته و نیاز است برای مقابله با این نوع تهدیدات آموزش های لازم مرتبط با موضوعات فرهنگی ،بیولوژیک ، سایبری و انرژی الکترومغناطیس ارائه شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از قزوین؛به گفته محمد افشار امروز نوع و ابزار تهدیدات و جنگ های دشمن عوض شده و از این رو تهدید شناسی برای همه اقشار جامعه ضرورت دارد. 

افشارماهیت تهدیدات دشمن را شامل  تهدیدات سخت، نرم و تهدیدات نیمه سخت تقسیم بندی کرد و گفت: از این سه نوع تهدید، جنگ نرم مهم ترین تهدید محسوب می شود که شامل حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان افزود:  رشد و پیشرفت  تکنولوژی نوع تهدیدات دشمن را عوض کرده و دشمن در این شرایط حملات نرم و هوشمندانه را در دستور کار خود قرار می دهد.

وی گفت:  تهدیدات بطور کلی به صورت طبیعی و غیرطبیعی روی می دهند که تهدیدات غیرطبیعی از جانب دشمن محقق می شود و ما موظف هستیم در برابر آن دو نوع دفاع را در پیش بگیریم که شامل دفاع عامل و دفاع غیرعامل است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین در رابطه با ماهیت دفاع غیرعامل نیز بیان کرد: دفاع غیرعامل مجموعه اقدامات غیر نظامی و غیرمسلحانه ای است که از جانب همه اقشار مردم باید محقق شود.

 افشار گفت:  کشورهای استکباری برای تسلط به کشورهای دیگر ابتدا کشورهای میزبان را مورد حمله نرم و هوشمند خود قرار می دهند و پس از آن برای تثبیت و پشتیبانی اهداف جنگ نرم، اقدام به حملات سخت می کنند.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری قزوین گفت: بنابراین امروز نوع و ابزار تهدیدات و جنگ های دشمن عوض شده است از این رو تهدید شناسی برای همه اقشار جامعه ضرورت دارد.

وی بیان کرد: امروز کشورعربستان زیرساخت های کشور یمن را نابود می کند ، اما تهدیدات امریکا بیشتر از نوع تهدیدات نرم یا مردم تاثیر است.

افشار با اشاره به شیوع استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباطی در جامعه بیان کرد: این شبکه ها دارای فرصت ها و تهدیداتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

 وی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل گفت: رهبری معظم انقلاب می فرمایند، اگر پدافند غیرعامل نباشد همه دستاوردهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انقلاب در یک نصف روز نابود می شود، اما علی رغم این توصیه اکید رهبری در نشان دادن جایگاه این مقوله، متاسفانه بحث پدافند غیرعامل در جامعه مظلوم واقع شده است.

ینترنت امن نیازمند ایجاد شبکه ملی اطلاعات 

کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به اینکه شبکه ملی قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه شکل بگیرد، گفت: متاسفانه در تحقق این مسیر کوتاهی شده و باید این پروزه هر چه سریع تر اجرایی شود.

روح الله مومن نسب در همایش پدافند غیر عامل افزود:  شبکه ملی اطلاعات  شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت شده نسبت به سایر شبکه‌ها است که یارای رقابت با تهدیدات را دارد.

وی با اشاره به نبود نظارت و کنترل دقیق در بحت اینترنت در کشور گفت: قطعاً فیلترینگ بهترین راهکار نیست، بلکه یک راهکار مکمل است. به این معنا که فیلترینگ می‌تواند سرعتِ پیشرفت دشمن را کم کند و به جوانان نخبه ایرانی فرصت دهد تا توانمندی های خود را بروز دهند.

اینترنت امن نیازمند ایجاد شبکه ملی اطلاعات 

وی  به درآمدزایی صنعت آی تی و فناوری اشاره داشت و گفت: بر اساس بررسی‌ها با توسعه آی تی می‌توان صد هزار فرصت شغلی در جامعه ایجاد کرد که در حال حاضر ما این فرصت را برای آمریکایی‌ها و چینی‌ها ایجاد کرده‌ایم.

مومن نسب گفت: علاوه بر آن این شرکت‌ها از کاربران ایرانی سود سرشاری به دست می‌آورند، درحالی‌که مالیات نیز نمی‌دهند و اینجا فرار مالیاتی هم اتفاق می‌افتد.

وی افزود: یکی از نکاتی که در جامعه می توان صورت گیرد این است که برای کاربرانی که فیس‌بوک را رها کردند، جایگزینی معرفی شود تا با تقویت نیروهای متخصص داخلی، امید را در میان آن‌ها افزایش داد.

این کارشناس رسانه گفت:  مقامات ما باید  نسخه‌های ایرانی شبکه‌های اجتماعی را با حمایت خود تقویت با حضور در این شبکه‌ها برند سازی کنند و ضمن شناسایی آن را در سطح وسیع به کاربران مختلف،  حتی با راه‌اندازی زبان های خارجی، برندهای ایرانی را جهانی کنند. 

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.