رئيس واحد تصفيه آب و توزيع سيالات گفت: با دستيابی به دانش فنی ساخت اين تجهيز بسيار حساس نه تنها کشور ايران از واردات اين شير اطمينان هيدروليکی يک طرفه بی نياز شد و در هر نوبت تعويض آنها از خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور جلوگيری به عمل آمد .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران ازاصفهان؛ سيد مجيد ستاينده با اشاره به عملکرد اين تجهيز افزود: آب از طريق پمپ خانه آبگير به تصفيه خانه ارسال مي گردد پس از تهنشينی ذرات معلق آب و تزريق مواد شيميایی مورد نياز جهت تصفيه، آب وارد لخته سازها ميشود در اين قسمت املاح محلول در آب بصورت فلوکه در آمده و بصورت لجن از کف تخليه ميشود و آب صنعتي توليدي پس از عبور از سندفيلترها توسط ايستگاه پمپاژ تصفيه خانه با ظرفيت 4500 متر مکعب در ساعت با توجه به نياز کارخانه پمپاژ می‌گردد.

رئيس واحد تصفيه آب و توزيع سيالات از بومی سازی هيدروليک چک والو شرکت فولاد مبارکه گفت : اين پمپ خانه شامل سه دستگاه پمپ سانتريفيوز بوده که هر کدام از آنها توسط يک چک والو هيدروليکي محافظت ميشوند.

وی گفت : در پي خرابي اين تجهيز، بومي سازي آن توسط پرسنل تعميرات واحد و همکاري پرسنل دفتر فنی تعميرات آغاز شد.

محسن معينی کارشناس تعميرات مکانيک نيز در خصوص اين بومی سازی گفت: هيدروليک چک والو تصفيه خانه توسط سيستم هيدروليک به آرامي بازشده و توسط انرژي پتانسيل ذخيره شده در وزنه بسته ميشود. مهمترين وظايف اين والوهاي چند منظوره، حافظت از الکتروموتور پمپ است به اين صورت که در زمان راهاندازي شير کاملا،ً بسته بوده که جريان راه اندازي الکتروموتور را به حداقل رسانده و پس از استارت پمپ، اين شير به آرامي شروع به باز شدن ميکند و باعث افزايش بار به پمپ و الکتروموتور ميشود، در زمان توقف، اين شير سريعاً توسط عملکرد وزنهاي بسته شده و همانند يک چک والو از عکس شدن جريان سيال جلوگيري ميکند، همچنين در شبکه سيالات با دبي و هد بالا احتمال ايجاد ضربه قوچ زياد بوده که اين شير از وارد شدن تنشهاي فشاري ناشي از ضربه قوچ و اثرات مخرب آن به پمپ محافظت مينمايد ضمن اينکه اين شير در شرايط اضطراري مانند سيل، طوفان، زلزله، رانش زمين، آتش سوزي و... بصورت کاملاً اتوماتيک توسط انرژي پتانسيل ذخيره شده در وزنه بصورت مکانيکي بسته شده و از خروج بيست هزار متر مکعب آب داخل لوله وتخريب پمپ خانه جلوگيری ميکند. اين تجهيز به عنوان يک شير ايزوله عمل ميکند و در زمان تعميرات قطع و وصل جريان را بعهده دارد.

وی در خصوص شرايط بومي سازي اين شير يادآور شد: در اين مرحله يکي از اين شيرها در واحد تصفيه آب و توزيع سيالات شرکت فولاد مبارکه با همکاري متخصصان داخلي و با مشارکت شرکت مکانيک آب با هزينهای بالغ بر 385 ميليون ريال بومي سازي شد و پس از انجام تستهاي هيدرواستاتيک، با موفقيت در محل مورد نظر نصب و مورد بهره برداري قرار گرفت. 


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.