کارشناس توليد کوره‌هاي قوس الکتريکي فولاد‌مبارکه گفت: با بهينه سازي مصرف آهک و دولوميت در کوره‌هاي قوس الکتريکي فولادمبارکه اصفهان علاوه بر کاهش مصارف انرژي و مواد نسوز، کيفيت فولاد خام توليد شده نيز به نحو قابل توجهي افزايش يافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، مومن زاده با بيان مطلب فوق گفت: بهينه سازي سرباره در کوره‌هاي قوس الکتريکي از ديرباز مورد مطالعه و تحقيق محققين قرار داشته است از اين رو در کوره‌هاي قوس الکتريکي که عمدتاً از نسبت بالايي از DRIدر فرآيند توليد استفاده مي‌نمايند، کنترل دقيق سرباره از لحاظ شاخص پفکي شدن و ترکيب شيميايي با وجود تغييرات درصد فسفر، MgOو ساير خصوصيات آهن اسفنجي امري لازم و ضروري است.

مهدي مؤمن‌زاده در همين رابطه افزود: کنترل ترکيب سرباره در کوره‌هاي قوس با افزودن آهک، دولوميت و مواد کربني حاصل مي گردد. که لازم است با توجه به اهميت کاهش هزينه‌هاي مصرفي اين افزودني‌ها در حد بهينه انتخاب گردد که به همين منظور طرح ایي در جهت بهينه سازي سرباره در کوره‌هاي قوس تعريف و اجرا گرديد.

وي در خصوص مزاياي حاصل از اجراي اين طرح تصريح کرد: با اجراي اين طرح به دست توانمند کارکنان واحد، مزيتهايي از قبيل، کاهش مصرف انرژي الکتريکي و متناسب با آن مصرف الکترود گرافيتي، کاهش زمان مستقيم کاريD.W.T، افزايش شاخص پفکي شدن، کاهش سفر پاتيل سرباره، افزايش عمر الکترود و اسلب دريچه سرباره و همچنين کاهش مصارف نسوز ، آهک و دولوميت در کوره‌هاي قوس الکتريکي حاصل شد.

ايشان خاطر نشان کرد: در پي اجراي اين طرح علاوه بر مزاياي اقتصادي از اين پس شاهد کاهش وابستگي به خريد آهک از واحدهاي بيروني خواهيم بود که در اين صورت از مشکلات عديده تأمين و خردايش حين حمل با توجه به مسافت زياد کاسته مي گردد.

مؤمن زاده در خاتمه از همکاري کليه پرسنل توليد درکوره‌هاي قوس، دفتر فني توليد، تعميرات و ابزاردقيق کوره‌ها و قسمت نسوز تشکر و قدرداني نمود.


انتهای پیام

برچسب ها: اصفهان ، بهینه ، سازی ، مصرف ، آهک ، و ، دولومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.