فرانس 24 گزارش داد؛

موارد اختلافی در مذاکرات بر سر جای خود باقی هستند

فرانس 24 گزارش داد؛ بار دیگر تاریخ تعیین شده برای دستیابی به توافق گذشت اما با این وجود، همه طرف‌ها همچنان به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌اندیشند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه فرانس بیست و چهار گزارش داد: درحالیکه به نظر می رسید مذاکرات هسته ای ایران در وین روز سه شنبه به پایان برسد، این مذاکرات تا روز جمعه تمدید شد و این درحالی است که طرفین با اختلافات بسیار مهمی مواجه هستند.

این شبکه تلویزیونی فرانسوی در گزارشی می افزاید، بار دیگر تاریخ تعیین شده برای دستیابی به توافق گذشت اما با این وجود، همه طرف ها همچنان به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران می‌اندیشند. 

جان کربی، سخنگوی وزرات خارجه آمریکا می گوید: «ما این مذاکرات را ساعت به ساعت و روز به روز ادامه می دهیم. فکر می کنم در بسیاری از بخش ها پیشرفت های مهمی داشته ایم.»

این گزارش می افزاید، قدرت های بزرگ خود را محتاط نشان داده اند. فرانسه از بحث های متلاطم سخن می گوید و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز وجود لحظه های دشوار در مذاکرات را پنهان نمی کند.

 از نوامبر سال 2013 غربی ها تلاش می کنند به توافقی جامع با ایران دست پیدا کنند تا این کشور را به چشم پوشی از برنامه هسته ای نظامی در ازای رفع تحریم های اقتصادی متقاعد کنند. پس از حدود دو سال رایزنی، مذاکرات همچنان سخت و جدی است. 

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در هنگام خروج از هتل محل مذاکرات در وین در میان خبرنگاران می گوید: «مجموعه مشکلاتی وجود دارد که باید بر سر آن ها مباحث سیاسی صورت بگیرد. اگر می خواهیم به هدف خود برسیم، لازم است مصالحه هایی صورت گیرد و هر دو طرف تصمیمات دشواری را بگیرند.» 

این گزارش می افزاید، برای رسیدن به توافق برخی اعضای هیأت ایرانی می گویند آمادگی دارند تا هر زمانی که لازم باشد در وین بمانند. آنان معتقدند متن توافق تقریباً تکمیل شده است. اما شاید تمدید دوباره مذاکرات همه چیز را تغییر دهد. چرا که موارد اختلافی بر سر جای خود هستند. رفع تحریم های ایران و به ویژه تحریم مربوط به تحویل سلاح که در سال دو هزار و ده به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است از جمله این موارد است. اما ایران و قدرت های بزرگ تا جمعه به خود فرصت داده اند که به توافقی تاریخی دست پیدا کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار