ورود شاعران جوان و ناپخته به ادبیات کشورمان، این فضا را گرگ و میش کرده است.

علیرضا بدیع شاعر در خصوص از بین رفتن ماهیت عزل در ادبیات کشورمان در گفتگو خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: شعرهایی که امروز شاهد نشر آن در کشور هستیم، شعرهایی است که بویی از ادبیات کلاسیک نبرده و سعی در تخریب سلیقه مخاطب دارد.

وی افزود: شاعر رسالت دارد و موظف است به لحاظ ادبی سلیقه مخاطب خود را ارتقاء دهد که متأسفانه امروز شعرها مانع از این ارتقاء شدند و این زمینه‌ای برای گرایش مردم به سوی شعرهای بی‌بهره از ادبیات کلاسیک است. همچنین بروز غزل پست مدرن که چند سال گذشته وارد ادبیات کشورمان شد به شدت به این حوزه آسیب زد و شاعران با استعدادی رو خانه نشین کرد.

بدیع در خصوص تولید شعرهای انبوه و به دور از هرگونه ماهیتی اظهار داشت: بسیار شاعرانی که در شعر تولید انبوه می‌کنند به دلایل مختلفی چون آلودگی هوا و یا بازی «ایران-آرژانتین» شعر می‌سرایند و این‌گونه شعرها خوراک مغزی برای دیگر شاعران می‌شود و افزایش و نشر آن در فضاهای مجازی زمینه‌ای برای تخریب ماهیت عزل و ذائقه مخاطبان می‌شود.

وی ادامه داد: هنر از ضلع‌هایی چون هنرمند، رسانه و مردم تشکیل شده و هر یک اگر رسالت خودشان را به درستی ایفا نکنند به این حوزه آسیب زدند، رسانه هم نقش تعیین کننده‌ای دارد و با دعوت از کارشناسان صاحب نام و کار بلد می‌تواند به درستی ادبیات را به مردم معرفی و مانع از تخریب این حوزه شود.

بدیع در خصوص بروز بیش از حد ناامیدی در شعرهای امروزی عنوان کرد: ناامیدی و شعرهای با مضامین فراق بخش تفکیک ناپذیر ادبیات ما است و در شعرهای حافظ و سعدی هم شاهد این گونه اشعار هستیم اما تفاوت آن‌ها با شعرهای امروزی در نوع نگاه و لحن شاعران است، امروزه شاعران ما از ادبیات درستی استفاده نمی‌کنند و در اشعارشان به معشوقه از دست رفته خود توهین و نفرین می‌کنند، با وجود اینکه ما در اشعار حافظ و سعدی هرگز شاهد چنین ادبیات‌های گفتاری نیستیم. هنر هرکس بازتاب شخصیت اوست وقتی شاعران درگیر فضاهای افیونی و زشت می‌شوند شعرها هم همان فضا را  به خود می‌گیرند.

وی ناشران را هم در این جریان مقصر دانست و تصریح کرد: ناشران هم در این بین سهم خودشان را دارند و نباید هر شعری را نشر دهند چون شعر نماها به ماهیت اصلی شعر آسیب می‌زنند، همچنین رقابت در این زمینه هم باعث بروز شعرهایی بی‌محتوا می‌شود.

بدیع ادامه داد: فضای ادبیاتمان گرگ و میش است و نمی‌توان آن را از هم تفکیک کرد و فضای مجازی هم به این شکل دامن زده و نمی‌توان شعر درست را از نادرست تشخیص داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم به شعرهای زرد و بی‌محتوا بی‌تفاوت باشند به سرعت شاهد از بین رفتن آن‌ها در حوزه ادبیات خواهیم بود، شعر همچون گل است و اگر به آن رسیدگی نشود پژمرده می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار