رییس اتحادیه زنبورداران خراسان شمالی گفت: تغییرات جوی، بروز خشکسالی و گرمای شدید هوا در استان موجب شده تا زنبورداران استان برای نگهداری زنبورهای خود و یا پرورش آن با مشکلات متعددی مواجه شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایسنا:محمد علی شاددل  توضیح داد: زنبورداران استان کندوهای زنبور عسل را در فصل تابستان در مناطق کوهستانی این استان استقرار می‌دادند تا زنبورها از شهد گیاهان کوهستانی استفاده کنند، اما به علت عدم رویش گیاهان و نبود شهد در آنها، با مشکل تغذیه زنبورها روبه‌رو شده‌اند.

وی ادامه داد: هم اکنون زنبوردارانی که به صورت صنعتی عسل تولید می‌کنند زنبورهای خود را با شکر تغذیه می کنند و آن دسته از زنبورداران طبیعی کار، زنبورها را به حال خود رها کرده‌اند که فکر نمی‌کنم بتوانند برداشتی نیز داشته باشند.

وی اظهار کرد: در سال 81 زنبوردار طبیعی کار استان توانست به ازای 20 قاب زنبور، 60 کیلوگرم عسل برداشت کند اما پیش بینی می‌شود طی سال جاری به ازای 20 قاب نتواند پنج کیلوگرم عسل نیز برداشت کند.

شاددل با بیان اینکه پوشش گیاهی استان در فصل تابستان انواع خار، انواع گون و آویشن است، خاطرنشان کرد: گون و آویشن‌ها خاصیت دارویی دارند و عطر و طعم به عسل می‌دهند که امسال خبری از این گیاهان در طبیعت نیست.

وی تصریح کرد: به احتمال زیاد تنها عسلی که زنبورداران طبیعی کار استان بتوانند از گیاهان استان برداشت کنند عسل خارشتر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار