ساخت آثار هنری در حوزه‌ی موسیقی، در شب‌های خاص از لحاظ معنوی هنر یک هنرمند را نشان می‌دهد که بتواند با بهره‌گیری از توانایی‌هایش احساسات مناسب شب‌های مهم مذهبی مسلمانان را در دل اثر بیان کند.

سعید شهروز خواننده موسیقی پاپ در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص معنویت کارهای ساخته شده در حوزه‌ی موسیقی به ویژه شب‌های قدر، گفت: این شب‌ها حس و حال مخصوصی به خود را دارد و کارهایی که مخصوص شب‌های قدر ساخته می‌شود بیشتر شکل درد و دل و راز و نیاز با خدا را می‌گیرد. پیرامون اهمیت شب‌های قدر که هر عملی در آن انجام می‌شود ثواب دو چندان نوشته‌ می‌شود و طبق روایات در آن قرآن نازل شده کم صحبت نشده است و این نشان از تفاوت این شب‌ها با روزهای دیگر سال دارد.

وی افزود: به نظر من این شب‌ها به دلیل بزرگی آن که با ایام شهادت امیر مؤمنان علی (ع) گره خورده یک عشق بازی توصیف نشدنی با خدا و مردترین مردان عالم بشریت است. و در این شب‌های خاص که در دعا و نیایش و حاجات بروی تمام انسان‌های زمین باز است، این احساس همیشه در من بوده که باید از فرصت پیش‌آمده‌ی این شب‌ها کمال استفاده را ببرم تا زمان را از دست ندهم و با خدای خودم نجوا کنم و به دلیل خاص بودن این شب‌های پر فیض قدر اگر بنده‌ای در گرفتن حاجت و بیان حاجتش به خدا تنبلی کند به سختی می‌تواند در روزهای دیگر سال منتظر برآورده شدن خواسته‌هایش از خداوند باشد.

شهروز در ادامه گفت: باید در انتخاب متن اشعار خوانده شده در این شب‌ها بسیار دقت کرد چون مخاطب بواسطه اشعار گنجانده شده در موسیقی آرام آثار ساخته شده، با این شب‌ها ارتباط برقرار کرده و حس می‌گیرد.

وی در ادامه در خصوص وظیفه و رسالت یک هنرمند نسبت به ساخت آثار موسیقی شب‌های قدر بیان کرد: باید برای ساخت این قبیل آثار مذهبی سلیقه مردم را تشخیص بدهدو طبق میل و ذائقه‌ی آن‌ها تصمیم به ساخت اثر کند. در این شب‌ها وظیفه‌ی هنرمند سنگین است باید تمام سعی خود را بکار بگیرد که کلام و احساس را از طریق موسیقی زودتر از سایر رسانه‌ها به مردمی که اثر او را می‌شوند، منتقل کند.

وی با اشاره به تاثیر معنوی ساخت این دسته آثار موسیقی با موضوع شب‌های قدر اظهار داشت: یک هنرمند وقتی کاری را در این حوزه تولید می‌کند باید یک باور و عقیده به کارش داشته باشد که بتواند علاوه بر خودش برای طرفدارانش احساسی را به وجود بیاورد به نظر من یک کار با موضوع ماه رمضان و مخصوصاً شب‌های قدر باید اول از همه هنرمند را درگیرد کند چون کاری که بدون عقیده ساخته می‌شود و فقط هدف آن تولید اثر است، شنیده نمی‌شود و تأثیرش را روی مخاطب نمی‌گذارد.

وی افزود: تولید این آثار باعث رشد معنوی و ایمانی فرد می‌شود و وقتی که خوب ساخته می‌شود تشویقی برای ایمان فرد به‌حساب می‌آید. یک هنرمند که برای شب‌های قدر اثر می‌سازد در درون خودش احساس مسئولیت می‌بیند که بر اساس حسی که از این شب‌ها درک می‌کند، اثر بسازد و بتواند قدم مثبت در جهت تغییر خود و افراد جامعه بردارد و وقتی آهنگی را تولید می‌کند که احساس خوبی را به مخاطبش می‌دهد یک احساس شعف در هنرمند ایجاد می‌شود.

این خواننده در پایان گفت: در این وانفسا و انبوه عشق‌های مجازی و زمینی یک هنرمند با تولید آثار موسیقی مخصوص شب‌های مقدس قدر در خودش احساس می‌کند که از وجدان راحتی برخوردار است و وظیفه‌اش را در قبال خداوند انجام داده و به نظر من ساخت این قبیل آثار یک نوع سپاس تشکر از خداوند است.

گفتنی است؛ که سعید شهروز چندی پیش دو تیتراژ برای ماه مبارک رمضان با عنوان لحظه‌های عاشقی در برنامه ویژه‌ی دم افطار و شهر باران سال 92 خوانده است. که بازخورد خوبی در بین مردم هنر و دوست داشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار