"اکبر ترکان" که به نمایندگی از ریاست جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم بیستمین سالگرد شهیدان سربرنیتسا به سارایوو مرکز بوسنی و هرزگوین رفته بود کشتار مسلمانان را یک ظلم بزرگ تاریخی خواند.

ترکان، کشتار مسلمانان بوسنی را یک ظلم بزرگ تاریخی خواندبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "اکبر ترکان" روز جمعه در این نشست همچنین از اینکه جامعه بین الملل در زمان وقوع این حادثه تلخ وطیفه خودش را انجام نداده ابراز تاسف کرد.

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور در ادامه با اشاره به موضوع افراط گرایی گفت که بین آنچه در حال وقوع است و اسلام هیچ سنخیتی وجود ندارد.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش در رابطه با کسانی که از افراط گرایان حمایت می‌کنند به این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت؛ سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی هر دو مطرودند.

"حسین کاوازوویچ" رئیس العلمای بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از سفر ترکان به بوسنی به دوران سخت جنگ اشاره کرد و گفت: من در رابطه با کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم بوسنی در زمان جنگ مطالعه مفصلی انجام داده‌ام.

رئیس العلمای بوسنی افزود: ایران بدون هیچ چشم داشتی این کمک‌ها را برای مردم بوسنی ارسال کرده که قابل تقدیر است.

وی همچنین ضمن اشاره به تاریخ تلخ کشتار مسلمانان بوسنی به دست صربها، تصریح کرد، بوسنیایی‌ها با وجود همه این مشکلات و معضلات از گذشته دردناک، خواهان صلح و آرامش هستند. 

اکبر ترکان روز پنجشنبه نیز در مراسم تشییع جنازه 136 تن از شهدای تازه شناسایی شده سربرنیتسا در جنگ بوسنی و هرزگوین حضور یافت. 

شهر سربرنیتسا که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهد به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد در یازدهم ژوئیه 1995 میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل که از این منطقه به عنوان منطقه امن حفاظت می کردند، تصرف شد. 

بر اساس اسناد و مدارک موجود در محاکمه قضایی و بین المللی، ملادیچ که اکنون در دادگاه لاهه در حال محاکمه است، در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین فرماندهی نظامی ارتش جمهوری صربسکا را بر عهده داشت و هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا دستور قتل عام نزدیک به هشت هزار مرد جوان مسلمان را صادر کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار