یک کارشناس مسائل آمریکا در خصوص امکان لغو تحریم‌ها از سوی غرب گفت: حتی اگر توافقی بین ایران و گروه 1+5 صورت گیرد، مشکلاتی که بین ایران و آمریکا وجود دارد، به صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد.

"فواد ایزدی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون منویات دیروز مقام معظم رهبری در مورد چگونگی تقابل ایران با آمریکا بعد از مذاکرات اظهار داشت: آمریکا مظهر استکبار است و از لحاظ قرآن مبارزه با استکبار لازم است. ایشان علاوه بر رهبریت سیاسی کشور، یک مرجع دینی نیز است و این فرموده وی از منظر یک رهبر دینی است که این حکم الهی را مطرح کردند و این بخشی از آموزه‌های اسلام است.
 
این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه افزود: حتی اگر توافقی بین ایران و گروه 1+5 صورت گیرد، مشکلاتی که بین ایران و آمریکا وجود دارد، به صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد.
 
ایزدی پیرامون این سوال که یک توافق خوب از نظر آمریکا چیست، تصریح کرد: آمریکا چند هدف کوتاه مدت و بلندمدت را در قبال ایران دنبال می‌کند. هدف کوتاه مدت آن‌ها متوقف کردن برنامه هسته‌ای و گرفتن اهرم‌های قدرت ایران در حوزه هسته‌ای است و هدف بلندمدت‌شان گرفتن تمام اهرم‌های قدرت از ایران به بهانه‌های مختلف است.
 
وی در مورد بهانه‌های آمریکا در قبال ایران اضافه کرد: اول این که به بهانه بمب اتمی انرژی هسته‌ای را بگیرند؛ به بهانه تروریسم، قدرت منطقه‌ای ایران را در منطقه محدود کند و به بهانه حقوق بشر به داخل ایران نفوذ کنند و در نهایت به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی بوده و هستند. یک تحلیل غلط هم اخیراً به وجود آمده که عده‌ای می‌خواهند نقش گورباچوف را در ایران بازی کنند و با آمریکا هماهنگ شوند و به این طراحی آمریکا کمک کنند.
 
این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه عنوان داشت: هدف اصلی آن‌ها این است که قدرت ایران را در زمینه هسته‌ای بگیرند و در عوض، به ویژه تحت فشار لابی اسرائیل و عربستان امتیازی به ایران ندهند و تحریم‌های هسته‌ای را لغو نکنند.
 
ایزدی در پاسخ به سوال که در صورت حصول توافق ایران با گروه 1+5 و برداشته شدن تحریم‌ها، آیا آمریکا از اهرم‌های دیگری جهت فشار بر ایران استفاده خواهد کرد یا خیر، خاطرنشان کرد: طراحی آمریکا این است که تحریم‌ها حفظ شود و قصد دارند به نوعی خطوط قرمز را دور بزنند. آمریکا به دنبال لغو تحریم‌ها نیست و می‌خواهند به هر طریقی اصل صورت مسئله را پاک کنند.
 
وی در پایان افزود: این صحبت شرمن که گفته بود خطر این مذاکرات برای ما زیاد است و مذاکره با ایران برای ما الزام‌آور نیست به خوبی بیانگر این موضوع است. چگونه ممکن است آمریکا دو سال مذاکره کند و بعد بگوید مذاکره برای ما الزام‌آور نیست. آن‌ها از ابتدا قصد نداشتند تحریم‌ها را لغو کنند و می‌خواستند به طریقی راه را برای خود باز بگذارند؛ چه توسط کنگره و یا تغییر دولت آمریکا.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار