به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تا سال 2019 حدود 10 میلیون خودروی بدون راننده در جادهها تردد میکنند، خودروهای بدون راننده دیگر تنها ایدهای برای آینده نیستند. شرکتهایی مانند مرسدس، بیامو و تسلا قابلیتهای ویژه خودروهای بدون راننده را بهتازگی یا بهزودی ارائه کرده یا میکنند که بعضی قابلیتها را برای راندن بدون نیاز به راننده را به خودروها میدهند. شرکتهای تکنولوژی هم تلاش میکنند تا در زمینه خودروهای بدونراننده پیشرو باشند، درست به همین دلیل هم گوگل این روزها در حال آزمایش نمونه اولیه خودروهای بدونراننده خودش در جادههای کالیفرنیا است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این زمینه به بررسی بازار خودروهای بدون راننده و پیشبینی آن تا پنج سال آینده پرداخته است.
از طرفی در این گزارش به تحلیل تاثیر اقتصادی که این خودروها روی بازار میتوانند داشته باشند و موانع احتمالی ورود خودروهای بدون راننده به بازار پرداخته است. این گزارش نشان میدهد که خودروهای بدون راننده دیگر تنها تکنولوژی مربوط به آینده نیستند و در واقع این خودروها در حال حاضر در بعضی جادهها وجود دارند و مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع کارشناسان معتقدند که خودروهای بدون راننده، خودروهایی هستند که امکان شتاب گرفتن، ترمز کردن و چرخاندن فرمان را بدون نیاز به تعامل با راننده دارند. کارشناسان موسسه BI Intelligence معتقدند که خودروهای بدون راننده به دو نوع متفاوت تقسیم میشوند: نیمهخودکار و تمام خودکار. خودروی تمام خودکار میتواند از نقطه A تا نقطه B براند و با تمام موانع موجود در جاده بدون نیاز به هیچ تعاملی با راننده برخورد میکند. چنین خودروهای تمام خودکاری تا سال 2019 به صورت رسمی روانه بازار میشوند. تا آن زمان پیشبینی میشود که حدود 10 میلیون خودرو با یکی از قابلیتهای ویژه خودروهای بدون راننده در جادهها وجود داشته باشند. خودروهای تمام خودکار در آینده به دو نوع مبتنی بر عملکرد کاربر و بدون راننده تقسیم خواهند شد. به خاطر رفع ابهامات و موانع در زمینه هماهنگی با قوانین و بیمه، خودروهای تمام خودکار مبتنی بر عملکرد کاربر تا پنج سال آینده به بازار خواهند آمد، درحالیکه خودروهای تمام خودکار بدون راننده همچنان راه زیادی تا ورود به بازار پیشرو دارند. بزرگترین و مهمترین مزایای خودروهای بدون راننده این است که آنها کمک میکنند تا جادهها و راهها ایمنتر شده و مردم راحتتر زندگی کنند. در انگلستان موسسه KPMG تخمین زده است که در فاصله سالهای 2014 تا 2030 استفاده از خودروهای بدون راننده میتواند به کاهش 2500 نفری مرگ و میر در تصادفات جادهای کمک کند.با این حال همچنان موانع بزرگ و مهمی بر سر راه ورود خودروهای بدون راننده به جادهها وجود دارد. هزینه تولید و قیمت عرضه این خودروها باید پایینتر بیایند و قوانین در این حوزه باید روشنتر وضع بشوند تا این خودروها بهصورت رسمی وارد بازار شده و به تولید انبوه برسند.منبع دنیای اقتصادانتهای پیام/