این بیماری بصورت اختصاصی تفکیک جنسیتی بسیار گسترده‌ای ندارد و در سالمندان بیشتر از همه سنین دیده می‌شود که غدد زیر‌ فکی بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند.

دکتر محمد عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سنگ‌های غدد بزاقی در حقیقت به دنبال ترشحات بزاق غلیظ به‌ وجود می‌آید و یک سری از افراد نسبت به مبتلا شدن به این بیماری مستعد‌تر هستند.

وی تاکید کرد: افرادی که کم آب می‌نوشند، در معرض گرمای شدید قرار می‌گیرند، تحت شیمی‌درمانی هستند، رادیو‌تراپی و پرتو‌درمانی می‌کنند و افرادی که دچار برخی بیماری‌های خود‌ایمنی مانند Sjogren هستند، بزاق آنها کاهش می‌یابد  کم‌کم به این بیماری دچار می‌شوند.

عمرانی اضافه کرد: بصورت اختصاصی تفکیک جنسیتی بسیار گسترده‌ای در این بیماری وجود ندارد و در سالمندان نیز بیشتر دیده می‌شود، در این بیماری غددهای زیر‌فکی بیشتر درگیر می‌شوند زیرا این غدد هم ترشحات بیشتری نسبت به غدد بناگوشی دارند و هم ترشحات آنها نسبت به غدد بناگوشی غلیط تر است.

عمرانی مطرح کرد: بزرگی غدد 2 حالت دارد؛ حالت التهابی و حالت دیگری که چندان مهم نیست. در بسیاری از افراد غدد بزاقی بزرگ است ولی هیچ علائمی مبنی بر بیماری وجود ندارد البته بزرگی غدد بزاقی را در افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که قرص‌های ضد‌بارداری مصرف می‌کنند، افراد چاق و دچار کم کاری تیروئید نیز می‌بینیم که بزرگی بدون علامت است و لازم نیست کاری برای درمان آن انجام دهیم، اما بزرگی غدد در تومور‌های غدد بزاقی باید حتما جراحی و یا تحت درمان قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: از نشانه‌های این بیماری می‌توان به درد بسیار شدید و ناگهانی اشاره کرد که پیامد خوردن خوراکی‌های جامد به‌ ویژه ترشیجات است و اگر این سنگ‌های غددی خارج نشوند، عفونت می‌کند و می‌تواند خطرساز باشد و تنها راه درمان آن خارج کردن سنگ از طریق عمل جراحی است و سنگ شکن این غده در ایران در مراکز مختلفی رایج است و فراهم شده است.

این متخصص گوش و حلق و بینی در پایان بیان کرد: کسانیکه مبتلا به این سنگ‌های غددی می‌شوند باید آب فراوان بنوشند و این بیماری برای غلیظ شدن بزاق ارثی می‌باشد و مهمترین عامل آن ماندگاری بزاق است و ترشحات غلیظ بزاقی هسته‌ی کلسیمی را تشکیل می‌دهد که کم‌کم بر روی آن ترشحات غلیظی قرار می‌گیرد که به دنبال ماندگاری بزاق، رسوبات سنگین بر روی آن قرار می‌گیرد و باعث بزرگ شدن آن می‌شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار