هدررفت سرمايه‌گذاری‌های بخش کشاورزی خوزستان به دليل نبود آب

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه تمام مشکلات ناشی از برداشت آب از سرشاخه‌های آبی استان به وزارت نیرو اعلام شده است، گفت: بیش از 14 هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری کشاورزی انجام شده که به علت نبود آب هدر رفته است.

به گزارش حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد سیاحی در جلسه ستاد خشکسالی خوزستان اظهارکرد: خشکسالي و کاهش نزولات جوی از 13 سال گذشته بر کشور ما حاکم شده است و برآوردها نشان می‌دهد که این وضعیت استمرار خواهد داشت و برای مقابله با این بحران، مدیریت و برنامه ریزی در مصرف ضروری است.

وی افزود: خوزستان با داشتن حوضه های آبی فراوان و پرآب‌ترین استان متاسفانه با مشکل کمبود آب مواجه شده و وجود صنایع و کشاورزی که نیاز به آب دارند، این مشکل را بیشتر نمایان‌تر کرده و از سوی دیگر نیز ایجاد جو رقابتی در مناطق دیگر کشور و برداشت آب از استان مشکلات آب خوزستان را دو چندان کرده است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: از آنجایی که بیشتر کار مردم خوزستان کشاورزی است و در شرایط نبود آب باید فکری اساسی و جدی برای تأمین معیشت و زندگی مردم کرد و یکی از این راه‌هاپرداخت خسارت عدم کشت است که باید به طور جدی دنبال شود.

وی عنوان کرد: به طور کلی زمین‌هایی که کشت نشوند، به مرور شورو دچار تنش خواهند شد و همچنین زمینه وقوع پدیده گرد و خاک را فراهم می‌کنند؛ علاوه بر این‌ها نخیلات خوزستان نیز امروز به دلیل نبود آب با بحران جدی رو به رو شده‌اند.

سیاحی گفت: شرایط به جایی رسیده که برای تأمین آب شرب هم مشکل داریم و در این راستا به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستاها هشدار دادیم تا نظارت بیشتری در توزیع آب داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به قابلیت‌های آبی که در بالادست وجود دارد، می‌توانیم مقداری از آب مورد نیاز کشاورزی را تأمین و برنامه کشت را طوری تنظیم کنیم که کشاورزان حداقل ضرر و خسارت‌ها را ببینند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: غرامت پرداختی به کشاورزان از طریق صندوق بیمه، خیلی ناچیز است به طوری که فقط هزینه های برق آن‌ها را پوشش می‌دهد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار