نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی در جریان جزئیات توافق در موقع خود بیش از عامه مردم قرار نداشته است، چگونه ممکن است در این فرصت کوتاه امکان خواهد داشت یک متن حقوقی بین‌المللی جامع را بررسی و اظهارنظر کند، نمی‌دانم؟!

مجلس در جریان جزئیات توافق در موقع خود بیش از عامه مردم قرار نداشته استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز چهارشنبه 24 تیرماه در نطق میان دستور خود گفت: امروز پس از سالها مذاکرات هسته‌ای متنی تنظیم و برای کشورها فرستاده شده است، مجلس هم در این رابطه به برگزاری چند جلسه غیرعلنی و دریافت اخبار رسانه‌ای از مسئولان اجرایی، امضای چند بیانیه به تصویب قانون اقدام کرده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب به استناد اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 4، 57، 110، 112، 176، آنچه را مصلحت بدانند از مجاری قانونی خود ابلاغ می‌کنند و همواره رهنمودها و ارشادات ایشان توسط مجلس مطاع بوده است.

این نماینده مجلس نهم تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در جریان جزئیات توافق در موقع خود بیش از عامه مردم قرار نداشته است، چگونه ممکن است در این فرصت کوتاه امکان خواهد داشت یک متن حقوقی بین‌المللی جامع را بررسی و اظهارنظر کند، نمی‌دانم، سابقه برخورد ریاست مجلس نشان می‌دهد که این بار هم احتمالا مجلس دور خواهد خورد.

وی افزود: گرفتن اختیارات اساسی مجلس و تضعیف جایگاه آن به نفع هیچ کس نخواهد بود، کدامیک از وظایف سه گانه شورای عالی امنیت ملی در اصل  176 به این شورا اجازه می‌دهد که اختیارات مجلس را محدود کند یا مطابق اصول 77 و 125 موافقت‌نامه‌های بین‌المللی چه موقت و چه دائم، چه داوطلبانه و چه الزامی باید به تصویب مجلس برسد و امضای و اجرای آن تنها پس از تصویب مجلس امکانپذیر است.

نادران تأکید کرد: آنچه در لوزان و امروز در وین مورد توافق قرار گرفته است، و بعضا عملیاتی شده چه وقت از مجلس شورای اسلامی مصوبه داشته است، آقای رئیس هنگام تصویب قانون هسته‌ای در موارد زیاد، مواد متعدد آیین نامه داخلی مجلس را نقض کرد و در پاسخ به تذکراتی که داده شد فرمودند "این سیب زمینی فروشی که نیست".

این نماینده مجلس تأکید کرد: هیچ جای آیین نامه رعایت اصول آن را موکول به سطح اهمیت تصمیم ندانسته است دستکاری در متن مصوب کمیسیون، تغییرات غیرقانونی مکرر آن، عدم چاپ پیشنهادات نمایندگان و اجازه ندادن به مخالفان و دولت در اظهار نظر نسبت به مصوبه مجلس چه وجاهت قانونی دارد؟ با این اقدامات، مجلس در رأس کدام امور است.

وی ادامه داد: طرف آمریکایی مصوبه کنگره را چماقی می‌کند بر سر طرف‌های ایرانی و اینجا از این حداقل‌های ظرفیت قانونی استفاده نمی‌کند.

نادران اضافه کرد: آقای رئیس جمهور طی ماه‌های اخیر مطالب متعددی را بیان کردند که می‌توان به چند نمونه اشاره کرد، "تهدید منتقدان به مصلحت شما نیست یک مجلس قوی و منتقد به نفع خود شماست برادر، ناامید کردن مردم همان قدر مزموم است که امید واهی دادن، معطل کردن اقتصاد کشور، ارجاع همه امور و حل و فصل مسئله هسته‌ای و تحریم‌ها از منکراتی است که توسعه بیکاری یکی از عوارض آن است.

این نماینده مردم تهران خطاب به رئیس جمهور گفت: در دو سال دولت شما بیش از یک میلیون نفر به بیکاران کشور اضافه شده است و مسئولیت آن بیش از تحریم و سوء مدیریت حوزه‌های اجرایی است همچنین اصرار شما بر شفافیت اطلاعات مالی تحسین برانگیز است ولی بدانید به اقتضای آن دسترسی نهادهای نظارتی مالی بر جریان وجوه کشور است و این یعنی سرکشی به حساب‌های مردم، لذا به مشاوران بفرمایید مطالب متناقض القا نکنند.

نادران تأکید کرد: اینکه مذاکرات هسته‌ای و اقدامات بعدی آن به چه سرانجامی خواهد رسید دخلی  به راهبرد دولت ندارد اتفاقا بعد از برداشتن تحریم‌های مالی، تأکید بر تقویت بنیان‌های تولیدی داخلی و مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و پرهیز از هدایت منابع به سمت کالاهای مصرفی وارداتی ضرورت مضاعف پیدا می‌کند، متأسفانه در بین همکاران شما تعداد افرادی که راهبرد تجاری آن هم منحصرا واردات را وجهه همت خود قرار داده‌اند کم نیستند، حال آنکه نقش دادن به مردم و سهیم کردن آنها به توسعه اقتصادی و ظرفیت‌های تولیدی یک فریضه است.

وی افزود: سیاست اصل 44 تمامی ابزارها را در اختیار قرار داده است ولی متأسفانه نه دولت قبل و نه دولت یازدهم اراده‌ای بر انجام اصلاحات جامع ساختار اقتصادی و تخصیص قدرت به اقتصاد ندارد.
این نماینده مجلس با اشاره به مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در باب  مبارزه با مفاسد اقتصادی، مقابله با رانت خواری و ورود پول‌های کثیف به انتخابات، به دولتمردان عرض می‌کنم "رطب خورده منع رطب کی می‌کند"، وزرا و مسئولین اجرایی هزار میلیارد تومانی در این 30 سال گنج پیدا کردند.

نادران اضافه کرد: هریک از نمایندگان دو جناح در مجلس هشتم به گرفتن چند میلیون تومان از رحیمی سرزنش می‌کنید اما فراموش نکنید که همه آنچه که رحیمی به نمایندگان داده به اندازه یکی پول‌هایی که شهرام جزایری به یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم داده بود، نمی‌شود اگر همان موقع دکتر توکلی در نامه‌ای به رئیس وقت قوه قضاییه تذکر داده بود رسیدگی می‌شد، اگر به موقع به پرونده آنهایی که از دلالان نفتی پول گرفته بودند کار به اینجا نمی رسید، البته اگر امروز هم چاره نشود، فردا دیر است.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: صحن ، مجلس ، علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار