مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : چشمه‌های چندهزار ساله سراب طاقبستان کرمانشاه به طور بی سابقه ای ظرف 24 ساعت خشک شد که البته عوامل متعددی در بروز این اتفاق سهیم بوده است .

غلامحسین کاظمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اتفاق عجیب و ناگهانی خشک شدن سراب طاق بستان اظهار کرد : اتفاق ناگوار جدید در چند روز گذشته می توان به خشک شدن آب محوطه تاریخی طاق بستان چندهزار ساله که طبق بررسی های بعمل آمده بیش از300 لیتر در ثانیه آب داشته اشاره کرد بطوری که از دریاچه زیبای پر از آب آن تنها یک استخر خالی به جا مانده که البته این اتفاق می تواند در اثر عواملی همچون خشکسالی های پی در پی ، حفر چاه های غیرمجاز در بالادست چشمه ( داخل منطقه تنگه کنشت) باشد.

وی افزود:کاهش نزولات جوی ووقوع خشکسالی های پی درپی درچند سال گذشته ازیک طرف وعدم مدیریت صحیح منابع آب ازطرف دیگر، تاثیرات غیرقابل جبرانی برجای گذاشته است بطوریکه مقادیر قابل توجهی از منابع آب ها ی سطحی(رودخانه ها ، سرابها و چشمه ها و...) خشک شده و یا در حال خشک شدن هستند که البته بسیار نگران کننده است .

کاظمی در پایان تصریح کرد : خشک شدن چشمه های چند هزار ساله سراب طاق بستان امیدهای اندک زنده ماندن سایر منابع آبی موجود ازجمله تالاب هشیلان را نیز کمرنگ کرده بطوری که این شرایط می تواند به نحوی نمایانگر بروز وایجاد چالش های بحران منابع آبی استان باشد و البته عوامل بسیاری نظیر انجام حفاری و بازسازی  بدون مطالعه زیست محیطی چشمه ها ،احداث کانالهای زهکشی و هدایت آب به خارج از محوطه طاق بستان وحفرچاه توسط سازمان پارکها وفضای سبز در بالادست چشمه نیز در خشک شدن سراب طاقبستان تاثیر بسزایی داشته است .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
استاد دانشگاه
۰۰:۱۳ ۲۵ تير ۱۳۹۴
اگر از متخصصین علم هیدرولوژی و هیدروژئولوژی پرسیده شود خشکیدگی ناگهانی نمی تواند ناشی از خشکسالی باشد. قطعاً نشستهای ناشی از عوامل انسانی عامل این فاجعه می باشد.
آخرین اخبار