در این زمینه چند دستگاه دولتی باید با هم همکاری کنند و حتی نگار‌خانه‌ها می‌توانند متقاضی این امر باشند

بی‌اعتنایی مسئولان به هنر در جذب گردشگربه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به فعالیت رقیبان ایران در برگزاری نمایشگاه‌ها و موزه نقاشی‌های سه‌بعدی که گامی در جهت جذب گردشگری بوده است. ایران تاکنون در این زمینه چه فعالیت‌هایی انجام داده است و آیا توانسته با وجود داشتن ظرفیت‌های زیاد، آن را قابل ارائه کند و حرکتی در جهت جذب گردشگر انجام دهد؟! ایران کشوری است با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالا که می‌تواند آن را به قطب بزرگ گردشگری در خاورمیانه تبدیل کند با وجود آثار هنری، که نشانی از قدمت فرهنگ و هنر ایرانیان دارد و توانایی بالقوه هنرمندان و ویژگی‌های منحصر‌ به‌ فرد شهرهای تاریخی چقدر به این موضوع پرداخته شده و تا چه حد در زمینه فروش آثار هنری تلاش شده است. آیا وقت آن نرسیده تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم کاری برای ارائه آثار هنری که می‌تواند باز‌خوردهای فرهنگی و اقتصادی فراوانی داشته باشد انجام گیرد.

در این خصوص گفتگویی با برخی از مسئولین این امر داشتیم که در ادامه به آن می‌پردازیم:

*مسئولین با هنر اصیل ایرانی میانه‌ای ندارند

محمد‌علی رجبی پژوهشگر هنر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما زمانی پیشنهاد داده بودیم که در زمینه هنر‌های تجسمی، مرکزی ایجاد شود که آثار هنرمندان ایرانی که سبک و سیاق هنر ایرانی در آن مشهود است ارائه شود و این آثار برای معرفی فروش بر روی سایت قرار گیرد تا هنر‌دوستان و گردشگران اروپایی بتوانند از آن دیدن کرده و در صورت تمایل اقدام به خرید آثار کنند.

وی ادامه داد: حتی در هتل‌ها، برپایی فضاهای نمایشگاهی با همکاری میراث فرهنگی و ارشاد می‌تواند راه مناسبی در جهت ارائه و فروش آثار به گردشگران باشد اما متأسفانه مسئولین در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

این هنرمند بیان کرد: هر هنری به اسم ایران برای گردشگری جالب و جذاب است در ایران 1260 رشته هنری کارگاهی وجود دارد که مسئولین می‌توانند با ایجاد فضایی به عنوان دهکده هنری که هم حالت کارگاهی و هم فروش دارد گردشگر را به این منطقه جذب کند. بسیاری از شهرهای ما همچون اصفهان، شیراز، تبریز و... قابلیت مناسب برای ایجاد این دهکده هنری را دارند.

رجبی در ادامه اظهار داشت: گالری‌های تهران به دلیل بی‌نظمی در نمایش آثار و سبک‌های ایرانی و اروپایی قابلیت جذب گردشگر را ندارند زیرا در بدو ورود با آثار دسته دوم و سوم اروپایی رو‌‌به‌رو می‌شود در حالی که گردشگر به دنبال تماشا و شناخت آثار ایرانی است.

*در حوزه گردشگری و توریست کاری انجام نشده است

همچنین علی تن معاون هنرهای تجسمی در این باره گفت: پیشنهاداتی در زمینه ایجاد نگارخانه‌های ثابت در جهت ارائه هنر ایرانی در شهر به شهرداری شد که نه‌تنها برای جذب گردشگر مؤثر است بلکه فضایی مناسب برای تجمع آثار هنرمندان است.

تن ادامه داد: در این زمینه چند دستگاه دولتی باید با هم همکاری کنند و حتی نگارخانه‌ها می‌توانند متقاضی این امر باشند. شهرداری می‌تواند با تبدیل خانه‌های قدیمی و اختصاص رواق‌ها و اتاق‌های آن به اساتید هنرمند جهت انجام کارهای هنری در جذب و رشد رشته‌های اصیل ایرانی مؤثر باشد.

معاون هنرهای تجسمی در ادامه افزود: تاکنون هنرمندان به صورت فردی اقدام به انجام این کار کرده‌اند، از جمله می‌توان استاد بهبهانی را نام برد که با ایجاد یک باغ موزه در خارج از شهر در جهت ترویج هنر به صورت کارگاهی فعال بوده است.

تن در پایان خاطر‌نشان کرد: برای ایجاد چنین فضایی سه سال پیش گفتگوهایی در باغ موزه دفاع مقدس به جهت ایجاد نگارخانه‌ای ثابت برای ارائه آثار هنری با موضوع دفاع مقدس با هنرمندان معاصر و جانباز انجام شد اما تاکنون کار اجرایی در این زمینه صورت نگرفته که امیدواریم این کار به زودی عملیاتی شود.

ما نیز امیدواریم بتوانیم با توجه بیشتر مسئولین شاهد اجرای برنامه‌های بیشتر در زمینه ایجاد بورس یا موزه هنری در جهت جذب گردشگر کمک به هنرمند، اقتصاد هنر و معرفی بهتر هنر ایرانی به جهانیان داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار