در گذشته مهریه چند تکه وسیله ضروری بود که با طبق تا خانه عروس حمل می‌شد و میزان مهریه عروس نیز بر اساس عقل و منطق تعیین می‌شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان   _ کلثوم فتحی ؛ جهیزیه و مهریه از قدیمی ترین سنت‌های ازدواج در ایران بوده است، نوع و میزان آن‌ها از آگاهی، ساده گرایی، غلبه تعقل بر احساسات، تشخیص نیازهای واقعی خود، خانواده، جامعه و... رقم می‌خورد. اما امروز در خیلی از موارد، تبعیت و پیروزی از مد روز، چشم هم چشمی، تبلیغات، ناصحیح و... زندگی مشترک را در سایه رقابت ناسالم قرار داده است.

*مهریه و جهیزیه کابوس جوانان امروزی

چشم و هم چشمی باعث شده است دختران مهریه بالا و پسران جهیزیه سنگین طرف مقابل را ملاک خوشبختی و دوام زندگی خود بدانند.

حمیدرضا رحمانی، کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مهریه و جهیزیه سنگین ضامن خوشبختی جوانان نیست، می‌گوید: خانواده‌ها و جوانان با عدم پیروزی از تعقل و تفکر و چشم و هم چشمی اقدام به پیروی از این رسوم غلط می‌کنند.

*سیر رویایی مهریه و جهیزیه برپایه رقابت ناسالم

در گذشته جهیزیه شامل چند تکه لوازم ضروری برای آغاز زندگی مشترک بوده است و مهریه بر اساس توان اقتصادی دو خانواده تعیین می‌شد.

زهرا 48 ساله خانه دار، درباره شیوه تعیین مهریه و جهیزیه در گذشته می‌گوید: در زمان ما، دختر را با لوازم ضروری مثل فرش، اجاق گاز، یخچال و وسایل مختصر آشپزخانه به خانه شوهر می‌فرستادند و زندگی خوبی را شروع می‌کردند. مهیریه هم با توجه به درآمد داماد بر اساس پول تعیین می‌شد نه سکه یا چیز دیگه‌ای.

رحمانی در این باره معتقد است: جوانان در گذشته با کمترین امکانات و درخواست پرداخت مهریه کم، ازدواج می‌کردند، اما امروزه در بسیاری از خانوده‌ها این فرهنگ آسان به خاطر چشم و هم چشمی رو به زوال رفته است.

*رویاهای بر باد رفته جوانان دم بخت

به دلیل بالا رفتن توقع دختران و پسران در تعیین میزان مهیریه و قانع نشدن بسیاری از آن‌ها در این زمینه، متاسفانه شاهد عدم تمایل برخی جوانان به ازدواج هستیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه تعیین مهریه و جهیزیه در دو دوهه اخیر به معضلی برای ازدواج جوانان تبدیل شده است، می‌گوید: با بالا رفتن توقع جوانان، تشکیل زندگی مشترک سخت تر شده است و منجر به ایجاد فشارهای مضاعف و در نتیجه کاهش تمایل به ازدواج در برخی افراد می‌شود.

در دو دهه گذشته عده‌ای از دختران مهریه سنگین را به عنوان عاملی برای دوام زندگی زناشویی می‌دانند و در عین حال گروهی از پسران برای تضمین خوشبختی خود به انتخاب دختران با جهیزیه‌های سنگین و کامل روی آورده‌اند.

برای افزایش انگیزه جوانان به ازدواج و تشکیل بنیان خانواده، رسانه‌ها که نقش اساسی در فرهنگ سازی دارند، می‌بایست با تولیداتی با محتوای دوری از تجمل گرایی، ذهیت خانواده‌ها را نسبت به این معضل اجتماعی اصلاح کنند و خانواده‌ها با توجه به اوضاع اقتصادی دو طرف و توجه به اینکه مهریه و جهیزیه سنگین ضامن خوشبختی فرزندانشان نیست، تناسبی بین این دو بر قرار کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاظمی
۱۸:۱۹ ۲۸ تير ۱۳۹۴
وقتی در فیلم ها و سریال ها و سایت ها تجمل گرایی ترویج می شود و ثروت و دارایی ملاک شخصیت افراد و خانواده در جامعه می شود نتیجه ان بالا رفتن سن ازدواج و افزایش امار طلاق می شود .صدها بلکه هزران نفر خود را در این جامعه صاحب نظر فرهنگی و اجتماعی می دانند اما چرا عاجز هستند این معضل اجتماعی را از جامعه ریشه کن کنند .
آخرین اخبار