به گزارش خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، همه ما مدرسه را محیطی مقدس و آموزشی میدانیم و اعتقاد بر این است که آموزههای فراگرفته شده در این محیط مبنای اخلاق و رفتار افراد را میسازد و از آنجایی که سالهای زیادی از عمر افراد در فرآیند تحصیل و در محیطهای آموزشی سپری میشود، تعلیمات هدفمند در قالب دروس اختیاری و اجباری بهشدت در آشنایی آنان با آموزههای صحیح و کاربردی موثر است اما گاه این آموزش به دلیل اینکه صرفا جنبه تئوری دارند اثر ماندگار بر شخصیت نخواهند داشت، پس باید رویکرد ارائه آموزههای کاربردیتر با تحولاتی اساسی روبرو شود.
از مسائل مهمی که هر روزه با آن مواجه هستیم و در واقع جزء جدایی ناپذیر زندگی همه ما است، مسئله محیط زیست است.مسئلهای که توجه به آن فقط جنبه تئوری داشته و راهکار علمی جامع و موثر در این قضیه، کمتر شکل عملیاتی به خود گرفته است.
حال آنکه وضعیت محیط زیست با وجود گسترش علم و آگاهی روز به روز شرایط وخیمتری را به خود میگیرد که این هشداری است تا در جهت بازسازی و احیای آن تلاشهای گستردهای انجام شود.
اقداماتی که بهترین بستر برای اجرای آن نهاد آموزشی و تربیتی، آموزش و پرورش است که در راس آن مدارس قرار دارند.
بنابراین آموزش و پرورش موظف است تا با همکاری نهادهای مرتبط نظیر محیط زیست در شکل تیمی منسجم به بهبود شرایط کمک کنند.
در همین راستا آموزش و پرورش با همکاری محیط زیست اقدام به راهاندازی مدارس جامع محیط زیستی (جم) کردهاند و در طی جلسهای که در روز چهارشنبه، بیست و چهارم تیرماه سال جاری برگزار شد و طی آن وزیر آموزش و پرورش و تمامی معاونین آموزشی وزارتخانه در ملاقاتی با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، بر پیگیری بیشتر این موضوع داشتند.
گفتنی است، طرح اولیه این مدارس از اسفندماه سال 92 آغاز شده است.
اقدامات محیط زیست در آگاهیبخشی مدارس
محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در راستای آگاهی بخشی به کادر آموزشی و دانشآموزان اقداماتی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته است تا با بسترسازی مناسب احترام به طبیعت و ارزشهای آن در این قشر تاثیرگذار جامعه درونی شود.
وی افزود: بازدید از موزههای حیات وحش و تنوع زیستی همچنین پارکهای ملی که تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند به صورت رایگان در اختیار کادر آموزشی قرار میگیرند.
درویش خاطرنشان کرد: برنامههای دیگری هم، نظیر آموزش به معلمان در نظر گرفته شده است و از اختصاص 950 میلیون تومان برای اینکار خبرداد.
برنامههای آموزش محیط زیست به معلمان
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی محیط زیست یادآور شد: از بین 56 هزار معلم موجود، 15 هزار نفر تحت آموزشهای محیط زیست قرار گرفتهاند و 41 هزار نفر هم در نوبت این آموزشها قرار دارند.همچنین مدارس جم و سازمانهای مردم نهاد هم در این اقدامات نقش بسزایی دارند.
علاوه بر این موارد معلمان شاغل که دورههای عالی را سپری میکنند، موظفند 46 ساعت دروس مرتبط با محیط زیست را بگذرانند و این تعداد ساعت فارغ از رشتهی تحصیلی افراد است و برای تمامی رشتهها جنبهی عمومی دارد.
گفتنی است، برای سایر گروه معلمان هم چهار ساعت در سال بطور اجباری دورههای آموزشی محیط زیستی طراحی شده است.
هدف مدارس جم تغییر در رفتار منطبق با محیط زیست است
درویش تصریح کرد: ارائه دروسی با مضامین محیط زیستی دلیلی بر افزودهشدن درس جدیدی در برنامههای مصوب آموزش و پرورش نیست بلکه هدف اصلی تغییر محتوا و درونسازی ارزشها است به گونهای که بطور عملی دانشآموزان معلمان را با رعایت آموزههای محیط زیستی الگو قرار دهند.
ذکر این نکته ضروری است که بر طبق تعهدات آموزش و پرورش با سازمان حفاظت محیط زیست، مدارس موظفند نیم روز در هفته دانشآموزان را از فضای طبیعی بهرهمند سازند.
درویش در پایان تصریح کرد: سعی بر این است تا 105 هزار واحد آموزشی کشور تحت پوشش مدارس محیط زیستی قرار بگیرند که اینکار فعلا در مدارس پیشدبستانی و دوره اول ابتدایی اجرایی شده است و برنامهریزی شده است تا کودکان قبل از نه سالگی تجربه حضور در طبیعت را بیش از پیش دریابند.
بر اساس توافقات آموزش و پرورش، منشور این تحول در سطح گستردهای در سراسر کشور به صورت بخشنامه ابلاغ میشود و از امسال راهاندازی حداقل یک مهد کودک محیط زیستی در هر استان اجرایی میشود.
گزارش از آتوسا دولتیاری
انتهای پیام/