یک متخصص پوست و مو گفت : 30 تا 40 درصد چاقی ژنتیک و 60 تا 70 درصد موارد محیطی است که میتواند در اثر مصرف غذاهای چرب و پرکالری ، فاکتورهای اقتصادی احتماعی و روش زندگی و نوع کار باشد .

دکتر نجم السادات عاطفی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه چاقی یکی از بزرگترین معضلات سلامت عمومی و اجتماعی در دنیاست گفت : در جهان غرب حدود 119 میلیون آمریکایی یعنی حدود دو سوم جمعیتدچار چافی و اضافه وزن هستند .

وی با اشاره به اینکه از نظر تعریف افزایش وزن بدن با معیار  BMI سنجیده می شود که بیشتر از 25 over weisht و بیشتر از 30 چاقی تلقی می شود افزود : چاقی موجب عوارض مهمی مانند متابولیک عضلانی ، استخوانی و پوستی و... می شود.

متخصص پوست و مو  ادامه داد: از عوامل اتیوپاتولوژیک 30 تا 40 درصد ژنتیک و 60 تا 70 درصد موارد محیطی است که میتواند در اثر مصرف غذاهای چرب و پرکالری ، فاکتورهای اقتصادی احتماعی و روش زندگی و نوع کار باشد که عدم تعادل بین مصرف غذا و فعالیت فیزیکی و صرف انرژی مهمترین عامل در این عرصه است .

وی با بیان اینکه از عوامل دیگر که اثرات متقابل ایجاد میکنند میتوان مواردی مانند مقاومت به انسولین ، افسردگی ، اضطراب ، بیماریهای التهابی ، آپنه خواب و کمبود ویتامین D  و... را ذکر نمود یادآور شد : از نظر ژنتیک ژن های کنترل کننده چاقی ، هورمون لیپین و... می باشند.

دکتر عاطفی تصریح کرد : لیپیدی بنام     cherlin  مشتق از شیره معده است که قبل از غذا تولید اشتها نمیکند که تولید آنتاگونیستهای آن از درمانهای چاقی است، از نظر فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی بافت چربی در بالغین موجب عایق سازی و منبع انرژی است .

وی با بیان اینکه گفت : از موارد دیگر تاخیر در بهبود زخم به علت تغییر در بافت کلاژن است که عفونت های پوستی به خصوص با استاف اورئوس موجب فولیکولیت – فرانکل  و سلولیت و همین طور پارونیشیا به علت کاندیدا شایع تر است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد : افزایش تعریق و عفونت در نواحی چین دار موجب اینترتریگو می شود و بروز پسوریازیس در افراد چاق به خاطر ارتباط ژنتیک و هم چنین سایتوکاین های تولید شده چاقی در ارتباط با پسوریازیس بیشتر بوده و از طرفی با کاهش وزن شدت بیماری هم کاهش می یابد .

دکتر عاطفی در پایان خاطرنشان کرد : بروز آتوپی و آسم و آلرژی در این افراد بیشتر است و از بیماریهای مهم دیگر پوستی کانسرهای غیرملانومی و به خصوص مالیگنانت ملانوما می باشد که بیماریهای پوستی دیگر مانند علائم هایپر آندروژنیسم ( آکنه ، آندروژنیک ، آلوپسی ) و نیز ضایعات پوستی مربوط به مقاومت انسولیت مانند آکانتوزیس ، نیگرکانس و.. ) و استریا است .


انتهای پیام/
برچسب ها: چاقی ، ژنتیک ، آسم ، آلرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار