چیت چیان اظهار داشت: کشور ایران و آلمان سابقه گسترده همکاری در حوزه اقتصاد و بازرگانی داشته‌اند که در چند سال اخیر بنا به دلایلی این روابط دچار رکود شده بود.

به گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان در دیدار با گابریل معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد انرژی کشور آلمان گفت: کشور ایران و آلمان سابقه گسترده همکاری در حوزه اقتصاد و بازرگانی داشته‌اند که در چند سال اخیر بنا به دلایلی این روابط دچار رکود شده بود و اکنون شاهد برطرف شدن این موانع هستیم و امیدواریم با حضور اولین هیأت بلندپایه آلمانی تحرک فوق‌العاده‌ای را مجددا در روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

وی در ادامه محور صحبت‌های خود را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: ما در این جلسه باید به سه حوزه تجربیات همکاری‌های گذشته، زمینه‌هایی که برای همکاری هم اینک به آن نیاز داریم و اشکال همکاری صحبت کنیم.

چیت‌چیان در ادامه اظهار داشت: ما در گذشته همکاری‌های خوبی با شرکت زیمنس در ساخت توربین‌های کلاس E و انتقال انرژی داشته‌ایم که این امر باعث رشد شرکت مپنا در ایران شده است که همین امر سبب شده علاوه بر ایران در تعدادی از دیگر کشورها کار ساخت صورت پذیرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: همچنین ما در ساخت ترانسر در ظرفیت‌های مختلف، ساخت لوکوموتیو در شرکت مپنا و نیز ساخت توربین‌های 2.5 مگاواتی فعالیت‌هایی داشته باشیم.

چیت‌چیان افزود: در حوزه صنایع مربوط به آب نیز توانسته‌ایم در زمینه‌های ساخت شیرآلات، لوله، اتصالات و تصفیه‌خانه آب و فاضلاب فعالیت کنیم.

چیت‌چیان در خصوص ظرفیت نیروگاهی در ایران بیان داشت: کشور ما دارای 74 هزار مگاوات ظرفیت نامی نصب شده است که این رقم نشان‌دهنده جایگاه چهاردهم در جهان است.

وی در خصوص گسترش ظرفیت‌های نیروگاهی گفت: ساخت 37 هزار مگاوات نیروگاه جدید در دست برنامه است که از این میزان 5 هزار مگاوات به انرژی‌های تجدیدپذیر، 4 هزار مگاوات نیروگاه‌های اتمی و مابقی نیروگاه‌های حرارتی است و تمام این موارد نشان‌دهنده بازار بزرگ انرژی در ایران می‌باشد.

وزیر نیرو در خصوص شرایط حوزه آب در ایران گفت: در حال حاضر 41 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب است که ما در حال گسترش این شبکه هستیم همچنین شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت یک میلیارد مترمکعب از برنامه‌های ما است.

وی در ادامه بیان داشت: خطوط انتقال آب و تکنولوژی حفاری تونل برای ما حائز اهمیت است و در ارتقای بهره‌وری آب و ارتقای آبیاری در بخش کشاورزی و بازچرخانی آب تلاش می‌کنیم.

چیت‌چیان در خصوص اشکال همکاری‌ با کشور آلمان بیان داشت: همکاری‌ها می‌توانند به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم،‌ انتقال تکنولوژی،‌ همکاری در کشورهای ثالث، فاینانس پروژه‌ها، ارتقای تکنولوژی و همکاری در زمینه مطالعات و فعالیت‌های آکادمیک صورت پذیرد.

وی در توضیح هر یک از این موارد بیان داشت: قوانین ایران به روشنی سرمایه‌گذاری در این کشور را تضمین می‌کند همچنین سابقه تجربیات موسسات آلمانی نشان‌دهنده آن است که با انتقال تکنولوژی سهم بیشتری از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در خصوص همکاری با کشورهای ثالث گفت: ایران بازار خوبی در منطقه دارد و هم اکنون در کشورهای عمان، عراق، سوریه، تاجیکستان، کنیا و در مناطق دیگر مشغول به کار است که این همکاری‌ها می‌تواند به صورت مشترک انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار