قم؛

منوریل قم در آستانه توقف

پروژه منوریل در قم از سال 1389 آغاز شد و قرار بود این طرح عظیم ظرف مدت 30 ماه به بهره برداری برسد اما از سوی برخی مورد نقد قرار گرفت .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در ارتباط با این مشکلات گفت: از آن جایی که این که قرار گیری این پروژه در مقابل حرم حضرت معصومه(س) می‌توانست به بافت تاریخی و مذهبی آن آسیب رساند اما با این وجود توانست مجوز ساخت خود را دریافت کند و اکنون بعد از شروع به کار چندین ساله در ایستگاه بی‌پولی توقف کرده است و این پروژه با کمبودهای اعتباری و بسیاری از اما و اگرها دست و پنجه نرم می‌کند و روند ساخت آن با کندی مواجه شده است.

وی در خصوص اهمیت مونوریل در استان گفت: از آنجا که ورود وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند هزینه‌های مالی و دانش و فناوری است گاه کمبود اعتبار و عدم تخصص سبب عقب ماندن از این فناوری‌های نوین می‌شود و روند توسعه را به شدت با کاستی مواجه می‌کند.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: شهر ها امروزه در حال گسترش هستند وجمعیت در ان ها به سرعت رو به افزایش است و این خود پیامد هایی را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: از جمله این پیامد ها نیاز به وسایل حمل ونقل ونقلیه از آنجا که استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیازمند فراهم سازی زیرساخت‌هایی است که به میزان گسترده‌ای نیازمند هزینه‌های مالی و زمانی است همواره مسئولان به فکر چاره اندیشی هستند که چگونه می‌توان با توسعه شهرها مشکل حمل و نقل را نیز با کاهش روبه رو ساخت.

شهردار قم بابیان تاسف گفت: با وجود اهمیت پروژه منوریل در قم اما متاسفانه بهره‌برداری از این پروژه به دلیل نبود اعتبارات مهیا نشده که امید است با تزریق منابع مالی تا پایان سال 95 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه این پروژه تاکنون مبلغ 200 میلیارد تومان بوده است، افزود: برای ادامه کار نیازمند 200 میلیارد تومان دیگر هم هستیم که امید است با تامین اعتبار روند این طرح با سرعت بیشتری صورت گیرد.

 شهردار قم با اشاره به اینکه این پروژه تا کنون از پیشرفت 50 درصدی برخوردار بوده است ادامه داد: امید است مشکلات مالی این طرح هرچه سریع‌تر از طریق فاینانس برطرف شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.