تکدی گری را می توان دست درازی کردن برای کسب درآمد و گذراندن زندگی از دست رنج دیگران تعریف کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  تکدی گری یکی از نابهنجاری های اجتماعی و نمایی از بحران در ساختار جامعه است.

تکدی گری تنها به عنوان یک مساله و معضل اقتصادی مطرح نیست بلکه با مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز ارتباط دارد.

مردم شهر شیراز از گذشته به مهمان نوازی و خیر خواهی معروف بوده اند و همین امر سبب شده که امروزه در اطراف اماکن مذهبی و تاریخی این شهر شاهد متکدیان باشیم به طوری که بیش از 70 درصد از متکدیان شهر شیراز از دیگر استان ها و حتی از دیگر کشورها هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز می گوید: کاهش رونق اقتصادی، نبود فرهنگ کار و تلاش، عدم توجه به مهارت و آموزش در بخش کارآفرینی ،معضلات اجتماعی و خانوادگی از جمله اعتیاد، طلاق و بیماری از جمله عواملی هستند که باعث بوجود آمدن پدیده تکدی گری در جامعه می شوند.

فرخ زاده با بیان این مطلب که مردم شیراز مهمان نواز و اهل خیر و ثواب هستند می افزاید: بیش از 70 درصد متکدیان در شهر شیراز بومی نیستند و از سایر استان ها به استان فارس مهاجرت کردند.

وی اظهار می کند: تعدادی از متکدیان حتی از سایر کشورها و در قالب باندهای سازمان یافته از مرزها هجوم می آورند و در حالی که بعضی از آنها زبان فارسی هم نمی دانند به تکدی گری در شیراز مشغول هستند.

این مقام مسئول عنوان می کند: یکی از پدیده هایی که چهره شیراز شهر گل و بلبل را نازیبا جلوه می دهد وجود متکدیان در اطراف بافت تاریخی شیراز است.

فرخ زاده بیان می کند: وجود مراکز ترک اعتیاد و تجمع اتباع بیگانه در خانه های اطراف بافت تاریخی شیراز باعث دامن زدن به پدیده تکدی گری در شیراز شده است.

وی عنوان می کند: حضور متکدیان در بافت تاریخی و مراکز گردشگری در کاهش جذب گردشگران و به هم ریختن زیبایی و مبلمان شهر شیراز تاثیر زیادی دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز عنوان می کند: سایر نهادها و سازمان ها از جمله علوم پزشکی و میراث فرهنگی می توانند در کاهش پدیده تکدی گری تاثیر داشته باشند.

فرخ زاده می افزاید: علوم پزشکی با جمع آوری مراکز ترک اعتیاد و DIC و میراث فرهنگی با تملک زمین ها و خانه های قدیمی اطراف مراکز گردشگری و تاریخی و تبدیل این مراکز به آموزشگاه های صنایع دستی، هتل و زائر سرا باعث کم شدن پدیده تکدی گری شوند.

وی می گوید : جمع آوری متکدیان از خیابان ها نیازمند همکاری تمام سازمان ها و فرهنگ سازی در جامعه است.

این مقام مسئول ادامه می دهد : آموزش مهارت های ایجاد اشتغال در مدارس و دانشگاه ها، انتقال مراکز اعتیاد به اطراف شهر، بازگرداندن کارتن خواب ها و معتادان به شهرهای خودشان، نگهداری خانواده ها از سالمندان بیمار ، مبارزه نیروی انتظامی با ترانزیت و قاچاق مواد مخدر و توجه بیشتر به ایجاد اشتغال از جمله عواملی است که می تواند باعث از بین بردن پدیده تکدی گری در جامعه شود.

فرخ زاده عنوان می کند: بسیاری از این متکدیان نیازمند و محتاج واقعی نیستند و مردم خیر می توانند از طریق کمیته امداد، مراکز خیریه دارای مجوز رسمی ، کمک به نهادهای خیریه اجتماعی از جمله خیرین سلامت، خیرین کتابخانه ساز، خیرین شهر ساز و کمک به ساخت بیمارستان سرطان در انجام کار خیر سهیم باشند.

وی در رابطه با کمک سازمان ها به نیازمندان می گوید: در ترمینال ها بخشی با عنوان در راه ماندگان راه اندازی شده که به مسافرانی که دچار سرقت و گم شدن اموال و وجه نقدی خود شده اند وجهی پرداخت می کند تا آنان به شهر خود بازگردند.

مدیر اداره ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی در این باره می گوید: اعتیاد و کارتن خوابی از مهم ترین عوامل تکدی گری است.

ذاکر عباسی ادامه می دهد: اداره ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی با اجرای برنامه ها و کارگاه های آموزشی در زمینه ترک ،حمایت و اشتغال زایی معتادین متکدی توانسته برای 90 نفر از معتادین که ترک اعتیاد داشتند اشتغال زایی کند.

وی عنوان می کند: با توجه به اجرا و پیگیری اقدامات پیشگیرانه در شیراز خوشبختانه تعداد متکدیان در سال 93 نسبت به سال 92 کاهش داشته است.

این مقام مسئول اظهار می کند: برخی از افراد جامعه نیازمند واقعی هستند و مردم خیر می توانند با کمک به کمیته امداد و خیریه های دارای مجوز به این افراد کمک کنند.

ذاکر عباسی با بیان این که عده ای از متکدیان، حرفه ای هستند و به صورت تخصصی فعالیت می کنند می افزاید: از سال 93 طرحی در اداره ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی تصویب شده که گروه های سازمان یافته متکدیان حرفه ای شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

انتهای پیام/س


برچسب ها: کاهش ، تکدی گری ، در ، شهر ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.