رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز حرکت از درمان محوری به سوی سلامت محوری در قالب نظام ارجاع را نقطه قوت برنامه پزشک خانواده برشمرد که هم اکنون در این استان در حال اجراست.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر محمد هادی ایمانیه در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(وب دا)؛ اظهار داشت: نیاز است تا تحولی ریشه ای و عمیق در روش ها و محتوای آموزش که حدود 30 سال بدون تغییر بوده ایجاد شود.

وی تصریح کرد: اگر بخشی از اعتبارات وزارت بهداشت در تجهیز بروز آزمایشگاه های دانشکده ها، تجهیزات علوم پایه دانشکده ها و به ویژه تجهیزات کمک آموزشی تزریق شود عملکرد آموزشی ارتقا خواهد یافت.

دکتر ایمانیه پیاده سازی واقعی ادغام بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش را مهم ارزیابی کرد و گفت: نباید رشته ای وجود داشته باشد که فیلد آموزشی آن در محیط به شکل کافی و قابل توجه تعریف نشده باشد و به عنوان نمونه اگر در شیراز بیش از 100 رشته آموزشی وجود دارد باید 100 فیلد به شکل دوره های کافی نیز برای آن تعریف شده باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به هماهنگی بیشتر دانشگاه ها پس از اجرای طرح آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: از این پس انتصاب روسای دانشگاه ها و دانشکده های استان، به شرط موافقت وزیر بهداشت با دستور رییس دانشگاه مرکز استان انجام خواهد شد.

وی به ضرورت هماهنگی بیشتر در حوزه آموزش و پژوهش اشاره کرد و گفت: اینکه یک بسته آموزشی که شامل مقاطع مختلف از جمله کاردانیف کارشناسی، کارشناسی ارشد، PHD در یک منطقه و قطب  چطور تقسیم شود که ان قطب یا منطقه را پوشش دهد اهمیت ویژه ای دارد.

دکتر ایمانیه در خصوص طرح پزشک خانواده خاطرنشان کرد: نقطه قوت این طرح، حرکت از سمت درمان محوری به سوی سلامت محوری در قالب نظام ارجاع است ضمن اینکه در قالب این طرح، توجه جدی تری به پزشک عمومی و اشتغال آنها، دسترسی بیشتر افراد محروم و نیازمندان به خدمات سلامت توسط پزشک و مراقبین سلامت و بیماریابی فعال تر به ویژه بیماری های نهفته ای مانند فشارخون و دیابت فراهم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مهم ترین چالش طرح پزشک خانواده در استان فارس را عدم نظم بیمه ها در پرداخت به پزشکان خانواده عنوان کرد و از ضعف زیرساخت های الکترونیک به ویژه به منظور ارجاع بیمار، نوشتن نسخه و آزمایش و نیز پرونده سلامت به عنوان یکی دیگر از چالش های طرح پزشک خانواده یاد کرد.

وی با اشاره به مناسب بودن سطح 2 ارائه خدمات سلامت در استان فارس افزود: بین 40 تا 50 درصد از بیمارانی که به پزشکان متخصص و فوق تخصص مراجعه می کنند بیماران ارجاعی از سوی پزشکان خانواده هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار