به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مانا، محمدعلی اصل سعیدی پور افزود: در این مدت 59 فروند کشتی با ظرفیت 50 هزار تن از طریق بندر نفتی خلیج فارس در مجتمع بندری شهید رجایی سوختگیری کردهاند.
به گفته وی، نفت کوره و نفت دیزل مهمترین کالاهای سوختی برای کشتیهای عبوری در تنگه هرمز و خلیج فارس است.
معاون بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درآمدزایی قابل قبول سالانه برای بندر و بخش خصوصی و نیز اشتغالزایی برای یک هزار فعال دریایی و بندری از مزایای توسعه صنعت سوخترسانی دریایی (بانکرینگ) در بنادر هرمزگان دانست.
سعیدی پور با اشاره به انجام عملیات بانکرینگ 578 هزار تن سوخت به کشتیهای عبوری در تنگه هرمز پیشبینی کرد، تا پایان سال 2.5 میلیون تن سوخت از طریق بندر نفتی خلیج فارس فروخته شود.
وی از گامهای بلند بنادر هرمزگان به ویژه بندر خلیجفارس برای افزایش سهم از صنعت بانکرینگ سخن به میان آورد و گفت: این بندر 70 کیلومتر مسیر کشتیهای عبوری را در آبهای خلیج فارس برای تأمین سوخت آنها، کاهش داده است.
این مقام مسئول افزود: لنگرگاه بندر نفتی خلیج فارس، آبهای بین المللی مجاور تنگه هرمز و جنوب جزیره لارک از جمله مکانهایی است که بدون معطلی و در کمترین زمان، خدمات سوخترسانی دریایی یا سوخترسانی به کشتیها انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: قرار است به زودی یک اسکله 20 هزار تنی نیز در این بندر احداث شود.
معاون بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه شدن تعداد شرکتهای بخش خصوصی را علت اصلی توسعه این صنعت در بندر نفتی خلیج فارس عنوان کرد و افزود: 3 قرارداد جدید نفتی نیز در بخش ساخت مخازن نفتی، ایجاد مخازن و تجهیز اسکله و ناوگان دریایی در این بندر انعقاد شده است.
سعیدی پور یادآور شد: بندر نفتی خلیج فارس با 9 پست اسکله به طول 1200 متر و آبخور متوسط 7.5 متر 320 هکتار وسعت دارد و هم اکنون این بندر بین 200 بندر سوخترسان جهان جایگاه یازدهم است.
وی اضافه کرد: این بندر در 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی واقع شده و در زمینه سوخترسانی، صادرات و ترانزیت فرآوردههای نفتی فعال است.
انتهای پیام/