وزیر راه و شهرسازی از بازنگری ارجای کار مهندسی و واگذاری حق انتخاب مهندس ناظر به مالکان و کارفرمایان خبر داد و گفت: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی کشور دارای 300 هزار عضو است.

حق انتخاب مهندس ناظر به مالکان و کارفرمایان واگذار می‌شود/ عضویت 300 هزار نفردر سازمان نظام مهندسیبه گزارش خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر راه و شهرسازی در مراسم برگزاری آزمون ورود به حرفه‌‌ی مهندسان در دانشکده فنی تهران برگزار شده بود، گفت: در حال حاضر 300 هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند.

وی در ادامه افزود: ساختمان جزو فراگیرترین حرفه در سطح کشور به شمار می‌رود و بخش نظام ارجای کار و نظام تایید کیفیت ساختمان و صلاحیت مهندسان هر سه مهمترین بخش‌های این حوزه به شمار می‌رود.

در بحث ارجای کار یکی از مهمترین مسائل آن است که آزادی حق انتخاب مالکان و کار فرمایان برای مهندس ناظر است که در حال حاضر این حق انتخاب به عهده نظام مهندسی کشور است و مالکان و کارفرمایان حقی دراین حوزه ندارند.

آخوندی در ادامه به بحث رقابت در میان مهندسان اشاره کرده و گفت: در بحث رقابت و مهندسی باید به گونه‌ای صورت گیرد که کیفیت ساختمان‌ها  با رقابت افزایش یابد و باید این موضع مورد بازنگری قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فناوری‌های جدید در حوزه مهندسی باید به گونه‌ای شود که موجب کاهش قیمت تمام شده ساختمان و افزایش عمر ساختمان‌ها شود.

وی به برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: این انتخابات در سراسر کشور در مهر ماه برگزار می‌شود و تمامی اعضای جدید هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان‌ها تعیین می‌شود.


**برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی با حضور 163 هزار نفر

 درادامه مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزمون ورود به حرفه مهندسی سالی دو بار برگزار می‌شود گفت: در این آزمون حدود 163 هزار نفز در هفت رشته اصلی و در 18 آزمون مختلف مهندسی شرکت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: در این آزمون 34 دفترچه متفاوت با یک پراکندگی سوالی باعث شده که تمامی حرفه مهندسان به طور دقیق مورد سنجش قرار گیرد.

معاون مسکن و وزرات راه و شهرسازی اظهار داشت: برگزار کننده این آزمون سازمان سنجش است و این آزمون تعیین کننده صلاحیت مهندسان برای ساختمان‌ها است.

مظاهریان توضیح داد: افرادی که مورد آموزش قرا می‌گیرند باید از سوی مدرسان قوی صاحب صلاحیت است باشد.

وی یاد آور شد: این آزمون هر ساله طیف گسترده‌ای از فارغ التحصیلان حرفه‌ای دانشگاه‌ها را در بر می‌گیرد و هر ساله جدی‌تر و با استقبال بیشتری از دانشجویان مواجه می‌شود.

وی در ادامه اظهارداشت: این آزمون دارای مراحل مختلفی است و باعث ارتقای مهندسی و تداوم آموزش می‌شود.

وزیر در ادامه افزود: شرکت کنندگان در این آزمون 163 هزار نفر و در 89 حوزه برگزار می‌شود که 26 هزار نفر از این شرکت کنندگان در استان تهران هستند.

آخوندی یاد آور شد: آزمون معماران تجربی و کاردان‌ها نیز همزمان با این آزمون برگزار می‌شود و 222 نفر در آزمون کاردانی و 500 نفر در آزمون معماران تجربی شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه  ساختمان بزرگترین سرمایه ملی در کشور به شمار می‌رود گفت: 30 درصد از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور در حوزه ساختمان است بنابراین افزایش عمر ساختمان‌ها به نفع مالکان در کشور است.

آخوندی تصریح کرد: از جهت سند ملی نیز ساختمان بزرگترین سند ملی است بنابراین باید به آزمون‌ها برگزار شده در این حوزه توجه کرد و روزانه به ارتقای دانش دراین حوزه بیشتر توجه نماییم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
دست وزیر دردنکنه.الانه که واقعا بایدبگم حیف عمری که پای درس تلف کردم.حیف وصدحیف.میخوام برم میدون تره بار ازکارگری وازنوشروع کنم.
آخرین اخبار