استاندار تهران با اشاره به حضور عشایر در دشت لار گفت: عشایر از این پس می‌توانند محصولات دامی و کشاورزی خود را بصورت مستقیم به دست مصرف کننده برسانند.

عرضه مستقیم محصولات عشایر توسط خودشان/ اختصاص اعتبار 100 میلیاردی برای زنان عشایربه گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین هاشمی استاندار تهران در جریان بازدید از عشایر دشت لار با اشاره به مشکلات این قشر اظهار کرد: در این بازدید مشکلات عشایر استان تهران بررسی و جلسه شورای عشایری در خصوص مصوبات سال گذشته و مصوبات امسال برگزار شد.

وی در ادامه افزود: براساس مصوبه شورای عشایری عشایر از این پس می‌توانند محصولات دامی و کشاورزی خود را به طور مستقیم به دست مصرف کننده برسانند و با تمهیداتی که در نظر گرفته شده در عرضه محصولات عشایری واسطه گری کمتری را خواهیم داشت و  عشایر سالهاست در منطقه دشت لار حضور دارند و از این پس می‌توانند برای عرضه محصولات خود بصورت مستقیم اقدام نمایند.

هاشمی به دیگر مصوبات که دومین شورای عشایر استان تهران اشاره و تصریح کرد: برای نخستین بار  100 میلیارد تومان  اعتبار برای زنان عشایر استان تهران پیش بینی شده تا این زنان با اشتغالزایی در چادرها به تولید در استان تهران کمک کنند.

استاندار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات ایل راهها تصریح کرد: با هماهنگی دستگاههای ذیربط یکپارچه سازی مسیر عبور عشایر از ییلاق به قشلاق مناسب سازی خواهد شد تا عشایر به هنگام عبور از ایل راهها با تسهیل و یکپارچه سازی مواجه باشند.

هاشمی به صدور پروانه‌های بهره برداری در منطقه دشت لار برای عشایر تهران اشاره و تاکید کرد: در جلسه شورای عشایری مقرر شد با همکاری دستگاههای ذیربط کسانی که به لحاظ حقوقی مالک هستند و یا دستگاههایی مانند بانک ملت، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی حضرت امام (ره)و بانک سپه که این مالکیت را به عهده دارند، نمی‌توانند امتیاز بهره برداری از منطقه را به فرد دیگری واگذار کنند و یا اجاره دهند در واقع این دستگاهها تنها باید برای خودشان بهره برداری کنند چراکه این منابع جزو منابع طبیعی و متعلق به همه مردم کشور است از این رو با تذکر در جلسه بنا شد اگر این دستگاهها از پروانه بهره برداری خودشان استفاده نکنند پروانه آنان لغو خواهد شد.

استاندارتهران با بیان اینکه راههای قانونی این موضوع پیچیده است گفت: مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای این مسئله بصورت ویژه بررسی و اقدامات لازم انجام شود تا کسانی که پروانه بهره برداری از مراتع دشت لار را دارند اما مدتهاست که از این منطقه استفاده نمی‌کنند پروانه آنان در کوتاهترین زمان ممکن لغو شود.

هاشمی ادامه داد: براساس گزارشی خود عشایر حاضر درمنطقه حدود 85 هزار راس دام در منطقه وجود دارد که به هنگام زاد و ولد آمار این دامها به 170 راس می‌رسد و من معتقدم ورود دام بیش از این ظرفیت می‌تواند به مراتع منطقه دشت لار آسیب جدی بزند چراکه این منطقه توان چنین میزانی از چرای دام را ندارد.

وی با اشاره به کاهش مراتع دشت لار یادآور شد: با توجه به وضعیت طبیعی و خشکسالی که در چند سال گذشته وجود داشته متاسفانه مراتع این دشت وسیع کاهش پیدا کرده لذا تذکر داده شد که هر چه سریعتر شناسنامه‌ای برای عشایر حاضر در این منطقه صادر شود از این رو کمیته‌ای برای صدور شناسنامه عشایر تشکیل شده تا در مدت سه ماه آینده این شناسنامه‌ها با توجه به ملاک‌های محل استقرار عشایر، تعداد خانوار آنها و تعداد دام‌هایشان صادر شود.

استاندار تهران با تاکید براینکه با صدور این شناسنامه می‌توان در خصوص ورود دام به این منطقه در آینده تصمیم گیریهای دقیق‌تری گرفت گفت: با شناسنامه دار شدن عشایر ضمن مشخص شدن مشخصات عشایر و مفید بودن این تصمیم برای آنان دستگاههای اجرایی هم می‌توانند در آینده تصمیمات دقیق تری در خصوص عشایر اتخاذ کنند تا با جلوگیری از بروز خطا حق عشایر ضایع نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عشایر ، دشت لار ، دام ، استاندار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار