با وجود زیبایی چشم نواز سواحل شنی و ماسه‌ای دریاها، خطری پنهانی و فوق‌العاده مرگبار در حوزه سلامت می‌تواند زندگی افراد را به شدت تهدید کند و حتی باعث مرگ افراد شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان هشدار می‌دهند افرادی که به سفرهای دریایی می‌روند و بدون احتیاط در ساحل دریا استراحت می‌کنند، امکان دارد که بشدت در معرض ابتلا به بیماری‌های بسیار خطرناک در حوزه سلامت قرار بگیرند. 

گفتنی است، کارشناسان دانشگاه‌ هاوایی با مطالعه آلودگی موجود در سواحل شنی و ماسه‌ای این سلسله جزایر دریافته‌اند میزان بسیار خطرناک و بیش از حد مجاز انواع میکروب‌ها و میکروارگانیسم های خطرناک‌، همینطور فضولات انسانی و حیوانی در این سواحل وجود دارد و تماس پا بدون کفش با آنها و یا حتی دراز کشیدن بدون محافظ بر روی شن و ماسه و یا حتی بازی با شن و ماسه می‌تواند موجب سرایت آلودگی به بدن شود. 

این باکتری ها، میکروب ها و عوامل بیماری‌ زا می‌توانند سبب معده درد، اسهال، استفراغ و سایر عفونت‌ها و بیماری‌های مزمن شوند.

کارشناسان میزان عوامل بیماری زا ، انگل، باکتری ، قارچ و میکروب‌ها در سواحل را 100 برابر میزان این مواد در آب دریاها و اقیانوس ها برآورد کرده‌اند. 

قرار گرفتن در معرض ساحل و آب آلوده به فضولات و فاضلاب صنعتی می‌تواند سبب طیف وسیعی از بیماری های دستگاه گوارش، مشکلات تنفسی و خارش پوست شود. 

کارشناسان با بررسی‌ نمونه‌های جمع‌آوری شده از سواحل آبی‌ هاوایی یکی از مشهورترین مکان‌های طبیعی گردشگری در دنیا انواع باکتری‌ها را مشاهده کرده‌اند و اعتقاد دارند ساحل هر دریا باکتری‌ها میکروب‌های بومی آن منطقه است.

کارشناسان با نمونه برداری از شن و ماسه باکتری‌های موجود در روده انسان را در نمونه ها مشاهده کرده‌اند و اعتقاد دارند آب دریا می‌تواند باکتری ها را به ساحل منتقل کرده و این باکتری‌ها تا زمان مهیا بودن شرایط زنده ماندن به رشد خود ادامه دهند. 

یافته‌های این محققان در مجله علم و تکنولوژی محیط زیست منتشر شده است. 

بر همین اساس پزشکان به افراد دوستدار سفرهای دریایی هشدار می دهند از تماس بدون محافظ با سطح شن و ماسه تا حد امکان اجتناب کنند و یا پس از تماس با این مواد حتما استحمام کنند و البسه خود را تعویض نمایند. 

کودکانی که به بازی با شن و ماسه علاقمند هستند باید از شن و ماسه تمیز استفاده کنند. 

همچنین سالمندان، زنان باردار و افراد دچار ضعف ویا نقصان سیستم ایمنی باید تا حد امکان از شن در سواحل شن و ماسه‌ای اجتناب کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار