بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته 35 هزار تن سیب در باغ های مازندران تولید خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت باغات سیب استان گفت: سیب یکی از مهمترین تولیدات باغی کشور است که جایگاه ویژه ای در تامین سلامت، امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، توسعه پایدار و اشتغالزایی دارد.

محمد تقی شکوهی سطح زیر کشت باغات سیب استان را 2 هزار و 523 هکتار اشاره کرد و افزود: میزان تولید سیب در مازندران 29 هزار تن می باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: پیش بینی می شود امسال 35 هزار تن سیب از باغات استان تولید شود.

وی، سطح باغات سیب متراکم (پایه مالینگ) در استان را 600 هکتار بیان کرد و تصریح کرد: شهرستان های آمل با یک هزار و 110 هکتار، ساری با 545 هکتار و نور با 214 هکتار به ترتیب دارای بیشترین سطح زیر کشت سیب در استان هستند.

وی با بیان اینکه کشت متراکم سیب بر روی پایه های رویشی مالینگ از ابتدای دهه 80 در منطقه چهار دانگه و ناحیه دشت وری شهرستان ساری شروع شده است، گفت: در حال حاضر حدود 600 هکتار باغ سیب متراکم در سطح استان احداث شده و توسعه آن در بیشتر نواحی کوهستانی و مستعد رو به افزایش است.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با احداث باغ سیب در منطقه اثرات اقتصادی شامل افزایش تولید با توسعه سطح زیر کشت، ایجاد اشتغال، کاهش نرخ رشد بیکاری، شکوفایی اقتصادی جامعه روستایی و افزایش درآمد خانوارها بوجود می آید.

شکوهی، شناسایی و بکارگیری ارقام و پایه های مناسب برای توسعه باغات در مناطق مستعد به خصوص در زمین های شیبدار، استفاده از پایه های رویشی بجای پایه های بذری به منظور افزایش میزان عملکرد در واحد سطح ، افزایش کمیت و کیفیت واریته های اقتصادی و تجاری و سهولت عملیات باغبانی، شناسایی و انتخاب ارقام مقاوم به بیماری لکه سیاه و زنگار در سیب را از جمله برنامه های در دستور کار جهاد کشاورزی برشمرد.

وی، برنامه ریزی برای بازاریابی و صادرات محصولات تولیدی سیب استان، ایجاد انبار فنی و سردخانه های پیشرفته جهت نگهداری میوه سیب و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی برای ارتقاء دانش فنی باغداران سیب در استان را از دیگر برنامه های در دستور کار بخش کشاورزی دانست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: ارقام سیب موجود در استان شامل گالا، دلباراسیتوال(دورنگ)، رد دلیشز ، گلدن دلیشز ، گرانی اسمیت، رداستارکینگ، جوناگلد، فوجی و براون است.

شکوهی، تراکم بالای درخت و عملکرد بیشتر در واحد سطح، تسریع در باردهی و رسیدن به عملکرد اقتصادی، امکان استاندارد نمودن تکنیک های باغداری و دریافت نور بیشتر و تولید میوه های با کیفیت مطلوب را از مزایای استفاده از پایه های رویشی سیب دانست.

وی با بیان اینکه زودرسی این محصول از مزایای تولید و پرورش آن در مازندران نسبت به سایر مناطق کشور است، افزود: ارقام سیب تولیدی در مازندران نسبت به سایر مناطق کشور ازجمله دماوند به مدت یکماه زودتر رسیده و با قیمت مناسبی به بازار عرضه می شود.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: سیب ، باغ ، تولید ، مازندران ، کشاورز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.