اکونومیست گزارش داد؛

چشم امید صنعت هوانوردی غرب به نتایج توافق هسته‌ای ایران

با حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، کارگزاران غربی صنعت هوانوردی به فعالیت مجدد در کشورمان چشم امید دوخته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله اکونومیست در مقاله‌ای به بررسی وضع صنعت هوانوردی ایران پس از حصول توافق هسته‌ای پرداخت و آن را فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی دانست.

در این گزارش آمده است: البته فعالان اقتصادی و نهادهای مالی می‌دانند نباید در کوتاه مدت انتظار مشاهده نتایج توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را داشته باشند. رسیدن به نتیجه دلخواه و سودآور نیازمند گذشت زمان و صبر و حوصله بیشتر است.

بر این اساس، صنعت هوانوردی ایران به واسطه تحمل چندین دهه تحریم اقتصادی بیش از سایر حوزه‌ها  دارای بستر مناسب سرمایه‌گذاری است. "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، سال گذشته با فروش قطعات یدکی هواپیماهایی که حدود 30 سال پیش به ایران فروخته شده بودند، موافقت کرد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد از سال 2000 (1379) 28 حادثه هوایی برای پروازهای مسافربری ایران روی داده است که در آن بیش از 500 نفر جان خود را از دست داده‌اند. درحالیکه میانگین عمر هواپیماهای مسافربری ایران به 26 سال می‌رسد، میانگین عمر مفید هواپیماهای مسافربری در امارات از 7 سال تجاوز نمی‌کند.

در بخش دیگری از گزارش تحلیلی اکونومیست آمده است: تحریم‌های ایران موجب کهولت سن ناوگان هوایی این کشور شده است و آمریکا به بهانه نگرانی از استفاده هواپیماهای جدید در امور نظامی، مستقیما جان مردم بی‌گناه را هدف قرار داده است. اوضاع پس از حصول توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو 1+5 کمی متفاوت شده است. این شرکت‌های غربی هستند که برای ورود مجدد به ایران بی‌تابی می‌کنند. علاوه‌بر شرکت هواپیماسازی بوئینگ که خواستار فروش محصولات خود به ایران است، شرکت‌های متعدد دیگری که تامین‌کننده قطعات یدکی هواپیماها و یا تجهیزات هوایی هستند نیز می‌دانند در‌صورت ورود به صنعت هوانوردی ایران، با رونق اقتصادی مواجه خواهند شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار