مقام سوری از سلطه رسانه های غرب می گوید

مشاور رئیس جمهوری سوریه گفت، جهان تحت سلطه رسانه ای غرب است و کشورهای محور مقاومت باید در مسیر نفوذ به رسانه ها در جهان گام بردارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشاور رئیس جمهوری سوریه گفت، جهان تحت سلطه رسانه ای غرب است و کشورهای محور مقاومت باید در مسیر نفوذ به رسانه ها در جهان گام بردارند.

به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، بثینه شعبان مشاور رئیس جمهور سوریه طی سخنرانی در دومین جلسه کنفرانس بین المللی مقابله با تروریسم تکفیری گفت: ما محور مقاومت و ممانعت هستیم و در وضعیت خوبی قرار داریم و در مسیر پیروزی هستیم و گردش کشورهای جهان در مواضع شان روی داده است و غرب امروز متوجه است که نخواهد توانست جنگ افروزی کند اما هیچ سربازی نفرستد و حتی یک دلار هزینه نکند. راهبرد جنگ افروزی میان مردم جهان بدون مداخله مستقیم غرب در سال 1979 تدوین شده است و امروز به اجرا گذشته شده است.

 این راهبرد را هفت مرکز تحقیقاتی تحت عنوان cleaning brake ( a new strategy for contacting dream ) به معنای نفوذ تمیز برای تحت کنترل گرفتن منطقه تدوین کرده اند. نفوذ تمیز به معنای آن است که کشورهای مجری این راهبرد دست هایشان تمیز باشد و دستان خود را با آنچه که در کشورهای منطقه انجام می دهند، آلوده نکنند. به همین علت است که پس از جنگ عراق و افغانستان احتمالاً شاهد عقب نشینی کشورهای غربی از ورود به جنگ مستقیم در کشورهای ما هستیم. شیوه دوم این استعمار غیرنظامی و در واقع اقتصادی است و برمبنای تحریم اقتصادی تدوین شده است و ایران و روسیه و سوریه بر همین مبنا تحریم شده اند. جمهوری اسلامی ایران نشان داد که این تحریم ها بی فایده است و این جای تقدیر دارد. جمهوری اسلامی ایران توانست در برابر این تحریم ها پیروز شود و الگویی برای اراده ملت ها باشد.

من معتقدم ما اگر تواضع و منطق و عقلانیت داشته باشیم باید از این تجربه استفاده کنیم. چالش سوم که غرب سعی دارد با استفاده از آن کنترل امور ما را به دست بگیرد چالش رسانه ای است. نقش رسانه ها در جنگ های فعلی خطرناکتر و دشوارتر و پیچیده تر از هرچیز دیگر است. بثینه شعبان گفت: من معتقدم موقعیت ما در این عرصه در سطح مطلوب نیست. من امیدوارم کنفرانس دمشق گام نخست در مسیر مقابله با این چالش واقعی باشد. حساسیت این موضوع صرفاً در این نیست که ما نمی دانیم غرب چه برنامه ای برای ما دارد بلکه در این است که ما از خودمان خبر نداریم. ما برای این که بدانیم برادرانمان در مغرب چه می کنند باید واشنگتن پست و نیویورک تایمز بخوانیم. برای اینکه بدانیم در هند چه می گذرد به خبرگزاری رویترز و خبرگزاری فرانسه اتکا داریم. ما برای اطلاع از آفریقای جنوبی و چین هم به این رسانه ها وابسته ایم. آمریکا به همین علت اکنون در برابر خطر روسیه هوشیار شده است و رشد شبکه های تلویزیونی روسیه را چالشی برای انحصار چند دهه ای رسانه ای غرب به شمار می آورد.

بنابراین آنچه ما نیاز داریم اینست که اندیشه ای راهبردی و جدید و واقعگرایانه داشته باشیم که متناسب با جهان امروز باشد. ما در آستانه جهان تازه ای هستیم. جهان اکنون با سلطه غرب مقابله می کند و پیروزی های واقعی در این عرصه کسب کرده است. مقاومت سوریه و توافق هسته ای ایران و شجاعت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و اندیشه مقامات یونانی و ایتالیائی و پرتغالی و اسپانیائی و آنچه در اروپا و غرب و شرق روی می دهد، در مسیری حرکت می کند که به نفع کشورهای محور مقاومت است. به نفع کشورهایی است که به قوانینی بین المللی احترام می گذارند و خواستار تحقق امنیت و صلح در جهان هستند. تروریسم تکفیری در منطقه ما شاید آخرین درگیری است که غرب از طریق آن سعی در تحمیل سلطه خود است. ما تردید نداریم که آنها سرانجام شکست خواهند خورد اما قبل از آن که متحمل شکست کامل شوند و ما پیروزی مان را اعلام کنیم باید کارگروه‌هایی را تشکیل دهیم تا با کار تحقیقاتی راهبردی مفاهیم جدید و واقعی را برای جهان تازه تولید کنند تا بتوانیم در مسیر نفوذ به رسانه های جهان گام برداریم نه ارتش ها و اقتصاد قادر به این کار نیستند.

در حالیکه ما امروز در سوریه یا ایران یا هر کشور دیگر محور مقاومت هستیم اگر به یکی از هتل های دبی بروید مشاهده می کنید که شبکه های تلویزیونی در دسترس، نه شبکه العالم است و نه المیادین و شبکه های تلویزیونی سوریه... اگر به اروپا بروید مشاهده می کنید که امکان دسترسی به رسانه های ما نیست. شما با دشواری بسیار قادر خواهید بود یک شبکه از این محور را بیابید. چرا؟ زیرا حتی یک خبرگزاری بین المللی وجود ندارد که دیدگاه ما را منتشر کند. درحالیکه خداوند در قرآن کریم به ن والقلم و مایسطرون سوگند می خورد ما هنوز خودمان خبری تولید نمی کنیم و هرآنچه در رسانه ها می بینیم و می خوانیم حاصل کار رویترز و فرانس پرس و دیگر دشمنان ما است. تاوقتی که ما این گام شجاعانه را برنداریم و خودمان منشأ خبرهای خودمان نباشیم رسانه ای نخواهیم داشت که حامی واقعی جهانی باشد که برای ساختن آن شهدا و زخمیان بسیار داده ایم. ما در این مسیر کشورهایمان هزاران قربانی داده ایم.

نکته آخر این است که جغرافیا نشان داده است که هیچ یک از ما نمی توانیم خودمان را از دیگری جدا کنیم و این تئوری اساساً باطل است. تروریسمی که اکنون عراق و مصر و سوریه و یمن و الجزایر را هدف قرار می دهد یک تروریسم است. همان تروریسمی است که از شصت سال پیش تاکنون فلسطین را اشغال کرده است. به همین علت است که باید با صدای بلند فریاد بزنیم که برای همکاری و هماهنگی و ائتلاف برای شکستن این تروریسم آماده ایم. ما برای ساختن کشورهایمان متناسب با ارزشها و آرزوهای فرزندانمان و متناسب با ارزشهای اخلاقی و دینی و تمدنی مان که به آن افتخار می کنیم آماده ایم.

رسانه ها طی دهها سال موضوع درهای باز کشورها به روی یکدیگر و دهکده جهانی و ارتباط و واردات و صادرات آزاد را تبلیغ کرده اند و اکنون مشخص شده است که این امور دروغین بوده و صحت نداشته است. منطق حقیقی و اساسی منطق تاریخ و جغرافیا است که آن را از پدران و اجدادمان به ارث برده ایم. آنچه اهمیت دارد نسل ما و برادری و دوستی و اتحادمان است. امروز ترکیه متوجه این ضرب المثل عربی شده است که الجار قبل الدار ضرب المثلی واقعی است و نمی تواند در سوریه آتش افروزی کند و خود از آن در امان باشد. بنابراین ما باید به اصول مان بازگردیم و رسانه هایمان را تجلی گر ارزش ها و تمدن و رویاهایمان قرار دهیم و از مفاهیمی که غرب در اذهان ما شکل داده است فاصله بگیریم.

برخی به اشتباه تصور می کنند که آنچه غرب در میان ما به دنبال آن است اموری متمدنانه و مترقی است.

شعبان در پایان گفت: یک خبرنگار فرانسوی چندماه پیش نزد من آمد و گفت: شما در غرب و آمریکا تحصیل کرده اید و غرب از شما انتظار داشت که متمدن باشید و وقتی این رویدادها در سوریه روی داد در لحظه نخست این کشور را ترک کنید و من به او گفتم من متمدن هستم و سوریه خانه اول و آخر من است و من از این تمدن دست نمی کشم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار