شیراز؛

پایان طرح آمارگیری نمونه ای از محصولات زراعی سال زراعی 93 در فارس

اجرای طرح آمارگیری نمونه ای از محصولات زراعی یکی از طرح های آمارگیری نمونه ای است که هر سال وزارت جهادکشاورزی در سطح کشور نسبت به اجرای آن اقدام می کند .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس اداره آمار، فن آوری اطلاعات و تجهیز شبکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طرح آمارگیری نمونه ای از محصولات زراعی سال زراعی 93 در 19 فروردین امسال به طور همزمان در سراسر کشور کلید خورد که در استان فارس نیز این طرح با برگزاری کلاس آموزشی برای عوامل اجرایی شروع و اجرای طرح تا 23 تیر امسال به طول انجامید.

مسعود اسکندرنیا خاطر نشان کرد : براساس نتایج این طرح تولید محصولات زراعی استان در این سال بالغ بر شش وهفت دهم میلیون تن است که نسبت به سال زراعی 92 برابر با پنج وهشت دهم میلیون تن ، رشد پانزده و پنج دهم درصد را نشان می دهد.

رئیس اداره آمار، فن آوری اطلاعات و تجهیز شبکه سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: سطح برداشت محصولات زراعی در این سال کمی بیشتر از 802 هزار هکتار است که نسبت به 753 هزار هکتار سال زراعی 92 دارای رشد 6 و 5 دهم در صد است .

وی به محصولاتی که استان فارس در پارسال دارای رتبه برتر (اول تا سوم ) بوده است اشاره کرد و گفت :استان فارس در تولید محصول لوبیا و گوجه فرنگی در سال زراعی 92 حائز رتبه اول بود ، لذا با توجه به اینکه تولید این محصولات در سال 93 بیشتر است پیش بینی می شود این رتبه همچنان حفظ شود.

اسکندرنیاادامه داد :در تولید محصول گندم – پنبه – غلات – حبوبات – سبزیجات و علوفه استان فارس در سال زراعی 92 دارای رتبه دوم بوده است که با توجه به تولید این محصولات درسال زراعی 93 نیز به نظر می رسد این رتبه را حفظ نماید .

این مسئول افزود :استان فارس در تولید محصول جو – هندوانه و ذرت علوفه ای در سال زراعی 92 دارای رتبه سوم بود که در سال 93 با توجه به اینکه حجم تولید این محصولات بیشتر است به نظر می رسد این رتبه همچنان حفظ شود.

وی گفت :این استان در سال زراعی 92 در محصول ذرت دانه ای دارای رتبه دوم و در محصول عدس و چغندر قندحائز رتبه سوم نسبت به سایراستان های کشور بوده است اما در سال زراعی93 میزان تولید این محصولات کاهش داردلذا به نظر می رسد رتبه های مذکور حفظ نشود و رتبه استان در این محصولات تنزل کند .

به گفته اسکندر نیا "عمده ترین دلیل کاهش تنزل تولید در این محصولات را می توان کاهش سطح زیر کشت این محصولات نام برد بطوری که سطح زیر کشت محصول ذرت دانه ای – عدس و چغندر قند نسبت به سال 93به ترتیب 37درصد ،30در صد ،و22درصد کاهش دارد.



انتهای پیام/ ا

برچسب ها: آمارگیری ، زراعی ، سال ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.