شیراز؛

تولید بیش از 150 تن خرما در استان فارس

انتظار می رود در سال جاری بیش از 150 تن خرما در استان فارس تولید شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ کارشناس مسئول نخل‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : سطح زیر کشت خرما در استان فارس 33170 هزار هکتار و تولید سالانه آن بیش از 150 هزار تن است.

غلامرضا جباری افزود : استان فارس 13 درصد از خرمای کشور را تولید می کند که تا کنون بیش از 100 رقم خرما در این استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه رقم خرمای شاهانی با 33 و 8 دهم درصد سطح زیر کشت در استان فارس بیشترین میزان سطح زیر کشت را به خود احتصاص داده اظهار داشت : ارقام زاهدی و کبکاب با 25 و 7 دهم درصد و 13 و 5 دهم درصد مساحت زیر کشت در رتبه های بعدی تولید در استان فارس است.

جباری تصریح کرد: این سه رقم، در مجموع 73 درصد از سطح زیر کشت باغ های خرمای استان فارس را شامل می شوند.

کارشناس مسئول نخیلات جهاد کشاورزی فارس شروع برداشت خرما در استان را مرداد ماه عنوان کرد و بیان داشت : کار برداشت خرما تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت .

جباری با اشاره به بحث خرید توافقی خرما گفت : طرح خرید توافقی خرمای مازاد بر مصرف کشاورزان در استان فارس که از سال 86 شروع شده همچنان ادامه دارد که در پارسال 55 هزار تن خرمای مازاد کشاورزان خریداری شد.

وی یاد آور شد: ادامه اجرای این طرح مزیت های متعددی را به همراه داشته که از آن جمله می توان به تغییر و اصلاح شیوه جمع آوری ، حمل و تحویل خرما ، فرهنگ سازی ، فعال شدن بخش صنایع فرآوری خرما ، اشتغال زایی ، کاهش ضایعات در بسته بندی و رعایت مسائل بهداشتی اشاره کرد.

کارشناس مسئول نخیلات جهاد کشاورزی فارس " راه اندازی و توسعه واحدهای فرآوری و بسته بندی محصول و همچنین احداث سرد خانه جهت نگهداری محصول و توسعه مکانیزاسیون جهت عملیات داشت و برداشت خرما را از دیگر برنامه های این سازمان در جهت حمایت از نخلکاران عنوان کرد.

جباری افزود: خرما میوه ای با ارزش غذایی بالا است که امروز مصارف غذایی و صنعتی آن به موازات یکدیگر به پیش می رود و با تلاش با غداران و همکاری کارشناسان کشاورزی فارس در زمره محصولات سالم قرار دارد.

وی از کمبود اعتبارات جهت اصلاح و احیاء باغات قدیمی و توسعه باغات جدید خبر داد و گفت : خشکسالی های اخیر و افت منابع آبی، تهدید جدی در جهت حفظ و نگهداری باغات خرما و تولید محصول در استان است.

انتهای پیام/پ


برچسب ها: تولید ، خرما ، استان ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.