استاندار اصفهان گفت: سال گذشته تولید دو محصول گندم و جو استان اصفهان در مجموع حدود ۲۵۰ هزار تن بوده است در حالی كه در سال جاری علی رغم تداوم خشكسالیها با افزایش دو برابری به حدود ۴۶۰ هزار تن رسیده است.

علي رغم تداوم خشكساليها ذخيره گندم و جو استان حدود صد در صد افزايش داشته استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه كمیسیون تنظیم بازار استان، با اشاره به مقایسه قیمت های اقلام خرده فروشی و ۳۵ قلم كالایی كه در سبد خانوار وجود دارد نسبت به پایان اسفندماه، گفت: تحلیل كلی بر این است كه قیمت ها در بسیاری از موارد حالت كاهشی داشته و در برخی مواد مانند قیمت های سبزیجات و میوه ها با تغییراتی بعضاً افزایشی همراه بوده است ولی در كل شرایط بازار شرایطی آرام و قابل قبولی است و ماه مبارك رمضان را در یك شرایط آرامی پشت سرگذاشتیم. 

زرگرپور به وضعیت خرید نهاده های دولتی برای تنظیم بازار اشاره كرد و افزود: بر اساس اطلاعاتی كه ارائه شده بیش از ۷۲ هزار تن شیر، حدود ۴ هزارو ۴۰۰ تن سیب زمینی مازاد و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن مرغ برای تثبیت قیمت ها بر اساس مصوبه ی دولت، خریداری و در انبارها ذخیره شده است. 

استاندار اصفهان با بیان اینكه وجود اقلام مازاد در بازار باعث كاهش قیمت و خسارت به تولید كنندگان و كشاورزان می شود، اظهارداشت: دولت با خرید این اقلام با قیمت های تضمینی و ذخیره در انبارها از یك طرف از كاهش غیر منطقی قیمت ها و خسارت به كشاورزان جلوگیری نموده و از طرف دیگر نیز بنا بر وظیفه ی خود در تنطیم بازار، برای مواقعی كه با افزایش تقاضا روبرو می شود كالای كافی را در انبارها ذخیره كرده است.

رسول زرگرپور با اشاره به اینكه اصفهان امسال وارد هشتمین سال خشكسالی شده است، افزود: میزان بارش ها نسبت به متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد كاهش داشته ولی در سرشاخه های حوضه ی آبریز زاینده رود وضعیت مناسب تر بود به طوری كه با یك برنامه ریزی علمی و كارشناسانه توانستیم كشت پاییزه ی مناسبی را در استان داشته باشیم. 

مدیر ارشد استان به نتایج این برنامه ریزی اشاره كرد و افزود:‌ پارسال دو محصول گندم و جو در مجموع حدود ۲۵۰ هزار تن تولید شد در حالی كه امسال علی رغم خشكسالی، تقریبا با افزایش دو برابر به حدود ۴۶۰ هزار تن رسید.

استاندار اصفهان تصریح كرد: این آمار نشان می دهد كه برنامه ریزی های صورت گرفته تاثیرگذاری های خوبی را در تولید محصولات استراتژیك داشته است كه امیدواریم وضعیت اقتصادی كشاورزانی كه در سال های اخیر درگیر خشكسالی بودند بهبود یابد. 

زرگرپور در ادامه عنوان نمود: بر اساس آمار ۵۴ درصد از مبلغ گندم و جوكه از سوی دولت خریداری شده پرداخت گردیده و تمام هدف مدیریت استان این است كه در یك زمان بابقی این مبالغ پرداخت شود.

وی به محدودیت هایی كه در ارتباط با سیستم بانكی وجود دارد اشاره كرد و افزود: برنامه ریزی شده كه باقیمانده ی این مبالغ پرداخت شود تا كشاورزان بتوانند به منابع خود دسترسی پیدا كنند.

استاندار اصفهان در پایان گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت ذخیره های اقلام اساسی مورد نیاز مردم مطلوب است و سیستم های نظارتی هم نظارت كامل خود را بر فروشندگان اعمال می كنند. 

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.