همدان؛

ورودی 200 لیتر درثانیه پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان به نیروگاه برق شهید مفتح

با هدف کاهش استفاده از منابع آب زیرزمینی و استفاده کامل از ظرفیت تولید برق نیروگاه شهید مفتح پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان به نیروگاه برق شهید مفتح انتقال داده می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت:انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب همدان به این نیروگاه 200 تا 250 لیتر در ثانیه است .

مرتضی عزالدین از اجرای 43 هزار و 700 متر خط لوله انتقال برای اجرای این طرح خبر داد و افزود: هم اکنون نیروگاه شهید مفتح همدان از 28 حلقه چاه آب موجود خود از 22 حلقه چاه عمیق برای تولید برق استفاده می کند .


وی با بیان اینکه ظرفیت تولید برق این نیروگاه هم در این سالها به دلیل کاهش افت آبهای زیر زمینی کاهش یافته است اظهار داشت: با استفا ده دائمی از پساب فاضلاب در نیروگاه قرار است کم کم چاه های آب این نیروگاه از مدار خارج شود تا افت آب های زیر زمینی در  منطقه رزن کاهش یابد.


عزالدین هزینه خرید لوله های خط انتقال این طرح را برعهده شرکت برق باختر دانست و اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای همدان برای اجرای این طرح 700 میلیارد ریال هزینه کرده که100 میلیارد ریال  آن هنوز به پیمانکار پرداخت نشده است.


 مدیر عامل شرکت برق منطقه ای باختر هم گفت: بزرگترین طرح تامین آب نیروگاهی کشور در نیروگاه شهید مفتح همدان  به زودی به بهره برداری  کامل می رسد.


فرهاد شبیهی  با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح، ظرفیت تولید برق در منطقه باخترسه استان مرکزی، لرستان و همدان افزایش قابل توجهی خواهد یافت افزود:  با اجرای این طرحآبرسانی از تصفیه خانه فاضلاب به این نیروگاه ، جلوگیری از خاموشی های احتمالی به ویژه در فصل تابستان امسال  را داریم.


وی صرفه جویی در مصرف سفره های آب زیر زمینی، تامین برق مورد نیاز در پیک مصرف و ذخیره سازی منابع آبی در شرایط بحران از جمله  امتیازهای اجرای طرح انتقال آب به نیروگاه شهید مفتح  دانست وگفت: انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال در حال اجرا است.


شبیهی  اظهار داشت: با استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه همدان در نیروگاه شهید مفتح، گام موثری در راستای صیانت از محیط زیست و رفع کامل آلودگی شیمیایی و بیولوژیکی ناشی از پساب بر محیط زیست اقدام شده است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.