دانشگاه صنعتی شریف برترین و مجرب‌ترین اساتید را در این رشته قرار داده است تا بتواند به عنوان قطب علمی کشور در زمینه مهندسی دریا باشد.

دکتر مجید عباس‌ پورتهرانی‌فرد، سرپرست گروه مهندسی دریا و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رشته مهندسی دریا در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در سال 1363 در دانشگاه صنعتی شریف با حمایت سازمان گسترش وقت ایجاد شد که دانشجویان رشته مکانیک می‌توانند در این رشته فعالیت کنند.

وی ادامه داد: این رشته هم اکنون علاوه بر شریف در بسیاری از دانشگاه‌های دیگر از جمله تهران و امیر کبیر تدریس می‌شود و به خاطر اهمیت زیاد این رشته تصمیم گرفته شد که در مقطع کارشناسی نیز دانشجویان بتوانند در این رشته تحصیل کنند و این رشته در ارشد تنوع بیشتری نیز خواهد داشت که می‌تواند شامل مهندسی اقیانوس و سازه‌های دریایی باشد و در مقطع کارشناسی در این رشته 20 نفر و در مقطع کارشناسی ارشد 10 نفر در حال تحصیل هستند.

تهرانی‌فرد بیان کرد: دانشجویانی که در رشته دانشگاهی مهندسی دریا می‌خواهند تحصیل کنند باید حتما در دوران دبیرستان رشته‌ آنها ریاضی باشد، همچنین با توجه به خطوط ساحلی گسترده کشور، منابع نفت و گازی عظیم موجود در دریاها و همچنین سیاست‌های کلی موجود در کشور مبنی بر خودکفایی اقتصادی –صنعتی کشور در حوزه‌های تامین ناوگان تجاری و دفاعی کشور، اکتشاف و بهره‌برداری از مخازن نفت و گاز بستر دریا و استفاده از منابع غذایی موجود در دریاها، نیاز به دانش آموختگان متخصص در زمینه تحقیقات و توسعه تکنولوژی دریایی و ایجاد کسب و کارهای نوین مرتبط با تکنولوژی‌های دریایی و توسعه فناوری‌های مرتبط به شدت احساس می‌گردد.

وی خاطر نشان کرد: دانشجویان در این رشته باید تسلط کامل بر روی دروسی مانند علوم پایه، علوم پایه مهندسی و علوم مهندسی تخصصی دریا داشته باشند و دانشگاه صنعتی شریف نیز برترین و مجرب‌ترین اساتید را در اختیار آنها می‌گذارد تا بتوانند به عنوان قطب علمی کشور در زمینه مهندسی دریا باشد.

عباس پور تهرانی فرد بیان کرد: در رابطه با وسعت و گستردگی حوزه فعالیت و پژوهش مهندسی دریا به محورهایی از جمله طراحی و ساخت سازه‌های دریایی، طراحی و ساخت کشتی و شناورهای تندرو، هیدرودینامیک، مهندسی اقیانوس و تکنولوژی زیر دریا و آب‌های عمیق اشاره کرد.

وی در پایان گفت: رشته و محور مهندسی اقیانوس، خود شامل دانش مربوط به فیزیک دریاها و اقیانوس‌ها می‌باشد و پژوهشگران این حوزه بر مسائلی از قبیل شناخت دقیق‌تر فیزیک دریا، تولید انرژی با استفاده از امواج و جریانات دریایی و بررسی پدیده‌هایی از قبیل سونامی تمرکز دارند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.