وزیر بهداشت با اشاره به پیشرفت‌های علوم پزشکی در ایران و بی نیازی کشور از اعزام بیمار جهت مداوا به خارج از کشور، از اعلام آمادگی ایران جهت ایجاد دانشگاه های علوم پزشکی بین المللی در کشورهای منطقه خبر داد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا، دكتر سيد حسن هاشمي صبح جمعه در هشتمين كنگره بين المللي پزشكان مسلمان جهان در مشهد مقدس اظهار داشت: ما افتخار داريم در كشورمان دستگاهي متولي بهداشت و درمان مردم است كه خودش آموزش را نيز بر عهده دارد.

وی ادامه داد: با تلاش هاي صورت گرفته در ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي متوسط عمر ايرانيان از ٥٥ سال به ٧٣ سال رسيده است،البته ابتلا به بيماري هاي غيرواگير از مشكلات عمده ماست تا آنجا كه ٥٠ درصد ايرانيان به دليل سكته قلبي و مغزي فوت مي كنند.

وي كم تحركي، فشار خون و ديابت، بيماري هاي تنفسي و اعتياد را از مشكلاتي برشمرد كه مبتلابه کشورهای منطقه نیز هست.

دكتر هاشمي با اشاره به سفر هفته گذشته مديركل بهداشت جهاني به ايران، گفت: دكتر چان از خدمات دولت ايران به ويژه اجراي طرح تحول سلامت در دولت يازدهم و به همت رييس جمهوري تقدير كرد و كاهش پرداختي از جيب مردم و دسترسي به امكانات بهداشتي و درماني در ايران را بسيار موفق ارزيابي كرد.

وي در بخش ديگري از سخنانش به آخرين سفر  دكتر روحاني در زمان كانديداتوري وي به مشهد  مقدس اشاره كرد و گفت: دكتر روحاني بارها  موفقيت خود را مرهون توسل  به امام رضا (ع) عنوان كردند.

وزير بهداشت با بيان اينكه بحث بهداشت و درمان از وعده های دكتر روحاني بوده است، موضوع سلامت را نيز از اولويتهاي فعلي دولت برشمرد و به بيمه شدن ١٠ميليون نفر از ايرانيان و ارائه خدمات در ٥٧٥ بيمارستان با پرداخت ٤.٥ درصدي اشاره كرد و اين مهم را از موفقيتهاي دولت يازدهم و رييس جمهوري برشمرد.

وزير بهداشت با مرور دستاوردهاي كشور در حوزه سلامت مروري بر پيشرفت هاي تكنولوژيك علوم پزشكي داشت و عنوان كرد: در حوزه نانو، پيوند، بازسازي سلول هاي انساني و علوم شناختي پيشرفت هاي موفقيت آميز قابل توجهي صورت گرفته است.

وي با اشاره به آخرين آمار منتشر شده در زمينه پيوند كبد در شيراز، انجام ٦٠٠پيوند كبد در اين استان را در كنار پيشرفت هاي خوب پيوند هاي نسجي، پيوند قلب، پانكراس، روده و ساير پيوندها در كشور را نتيجه سابقه و تلاش ٢٥ ساله جمهوري اسلامي ايران در حوزه پيوند برشمرد و ادامه حيات بيماراني كه با پيوند مغز استخوان به زندگي خود ادامه مي دهند را از افتخارات موفق پزشكان مسلمان اين حوزه دانست كه امروزه موجب فخر مسلمين هستند.

وي با اشاره به رتبه ١٧ كشور در علوم پزشكي در ميان كشورهاي دنيا، اين رتبه را در شرايطي حائز توجه خواند كه كشور ما در سي سال گذشته تحريم هاي شديدي را تحمل كرده تا آنجا كه انتشارات دنيا مقالات ما را قبول نمي كردند و از چاپ آنها در نشريات معتبر علمي دنيا و در ISI سر باز مي زدند و خوشبختانه هم اكنون به سمت فناوري و خلق ثروت در حركت هستيم و با افتخار اعلام مي كنيم كه براي مداواي بيماران بر خلاف گذشته از اعزام به خارج از كشور بي نياز هستيم.

دكتر هاشمي همچنين با اشاره به توريسم سلامت در كشور از وضعيت خوب ايران در اين بخش خبر داد و گفت: بيمارستان توريسم رضوي از ظرفيت هاي بسيار خوب اين حوزه است كه اميد مي رود با بهره گيري از دانش پزشكان ارزنده كشور و راهنمايي و كمك دكتر ولايتي بتوان از ظرفيتهاي موجود به نفع توسعه دانش پزشكي در جهان اسلام بهره برد.

وزير بهداشت همچنين از اعلام آمادگي ايران براي تاسيس دانشگاههاي بين المللي در نجف، كربلا و بيروت خبر داد و گفت: اميد مي رود بتوان با بهره گيري از دانش بالاي اساتيد دانشگاههاي علوم پزشكي ايران بتوان به تربيت دانشجويان جهان اسلام پرداخت و دانشگاههايي را مرتبط با دانشگاههاي علوم پزشكي مشهد، تبريز و شيراز تاسيس كرد.

وي تربيت دانشجويان خارجي مسلمان در ايران براي تجهيز به سلاح علم و خدمت به جهان اسلام در حوزه پزشكي را از افتخارات ايران برشمرد.

دكتر هاشمي در پايان بار ديگر با گرامي داشت جان فشاني هاي شهداي والا مقام، شهيدان مشهد مقدس و شهداي گروه پزشكي، گفت: شهدا افتخارشان آن است که آنچه در توان داشتند در جهت مجد و عزمت اسلام به ميدان آوردند و برخي هنوز در بستر بيماري نيز بر عهد خود استوارند.

وي در پايان خطاب به حاضرين حضورشان در ايران را موجب خرسندي خواند و ابراز اميدواري كرد بتوان با همكاري معاونت آموزشي و پژوهشي وزارت بهداشت امكان مشاركت پزشكان جهان اسلام در طرح هاي مهم وزارت بهداشت را فراهم و اقداماتي را در جهت گسترش همكاري ها به انجام رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.