مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب استان آذربایجان غربی با حضور در برنامه تلویزیونی اولدوز شبکه استانی به تشریح وضعیت منابع آبی استان پرداخته و راههای خروج از بحران آب را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مهندس دوستی رضایی ضمن تشریح وضعیت منابع آبی استان گفت: کشور ما به لحاظ بارشها نسبت به دنیا در وضعیت مناسبی قرار ندارد و در شرایطی که متوسط بارشهای دنیا 860 میلیمتر است این مقدار در کشور ما بین 230 تا 240 میلیمتر می باشد.

وی افزود با اینکه استان ما در موقعیت جعرافیایی پر آبی نسبت به سایر استانها قرار گرفته است اما از لحاظ منابع آبی دچار کمبود های جدی هستیم که این میزان در حوضه دریاچه ارومیه با سرانه آب زیر 1000 متر مکعب در شرایط فوق بحرانی قرار دارد.

مهندس دوستی رضایی ضمن اشاره به شاخص های جهانی مصرف آب افزود: کشور ما با مصرف بیش از 80درصد منابع آب تجدید پذیر در شرایط فوق بحرانی قرار گرفته و بیش از دوبرابر متوسط جهانی از منابع آب خود برداشت می کند.

وی فرهنگ نادرست کشاورزی در کشت محصولات پر درآمد و در عین حال پر مصرف را یکی از عوامل اصلی هدر رفت میزان قابل توجهی از منابع آبی کشور دانست و بر لزوم فرهنگ سازی و ارائه آموزش های صحیح در جهت تغییر الگوی کشت از روشهای سنتی به مدرن تاکید نمود.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب سطحی استان گفت ما از سال آبی 77-76 وارد یک پروسه خشکسالی شدیم که تا به امروز نیز این روند ادامه داشته به طوری که منابع آب سطحی ما 30 تا 40 درصد کاهش داشته  و این وضعیت در خصوص منابع آب زیر زمینی نیز صدق می کند و متاسفانه بر اساس آمارهای موجود در برخی از دشتها میزان افت آبهای زیر زمینی به 17 متر  رسیده است که این موضوع نشست آبخوان را در پی داشته و غیر قابل احیا می باشد.

وی تغییر الگوی کشت از سنتی به مدرن و فرهنگ سازی مصرف آب کشاورزی و همچنین نزدیک شدن به الگوهای مصرف دنیا در بخشهای شرب و صنعت را راهکارهای مناسبی در جهت مقابله با بحران آب و صرفه جویی حدود 20 تا 30 درصدی از منابع آب تجدید پذیر عنوان کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای در همین راستا و در جهت تامین و انتقال آب، بیش از 36000 هکتار از اراضی  استان را جهت احداث شبکه های آبرسانی درجه یک و درجه دو در دست مطالعه ، اجرا و بهره برداری دارد که در صورت اجرای این شبکه ها راندمان انتقال و توزیع آب بالا رفته و به میزان 20 درصد در صرفه جویی منابع آبی مان تاثیرگذار خواهد بود.




انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.