مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان ازکاهش سهم سرانه آب هر اصفهانی به کمتر از 1400 متر مکعب خبر داد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان؛ هاشم امینی با اشاره به اقلیم آب و هوایی کشور بیان کرد : ۷/۸۴درصد از کشور در منطقه نیمه خشک، خشک و بیابانی و فراخشک قرار دارند و باتوجه به منابع آبی موجود تدابیری که مصرف بهینه آب را به همراه دارد باید با جدیت دنبال شود .

مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان خاطر نشان کرد بررسی ها حاکی از آن است که هم اکنون منابع آب تجدید شونده در کشور حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب است که از این مقدار فقط90میلیارد مترمکعب آن قابل استحصال است این درحالیست که در ۵۳ سال گذشته سهم سرانه آب برای هر نفر6860مترمکعب بوده و درحال حاضر این رقم به حدود1780 رسیده است بر این اساس باتوجه به محدودیت منابع آبی ، حفظ و بهسازی منابع موجود، کاهش هدررفت آب، تغییر الگوی مصرف و ایجاد ظرفیت های تأمین مجازی آب از راهکارهای برون رفت از بحران کم آبی است.

وی تصریح کرد: در اصفهان سهم سرانه آب برای هر نفر به کمتر از 1400 متر مکعب رسیده است که از سهم سرانه آب کشور کمتر می باشدادامه داد این در حالی است که در صورت رسیدن این رقم به کمتر 1000 متر مکعب استان در مرحله تنش آبی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان بر استفاده از تجهیزات کاهنده تأکید کرد و افزود : استفاده از ادوات کاهنده در واحدهای مسکونی موجب کاهش ۳۸ درصدی مصرف آب می شود که در این زمینه می توان به استفاده از شیرآلات اهرمی، الکترونیکی، فشاری، زمانی، پرلاتورها، سردوش ها و فلاش تانک های کم مصرف و قطعات کاهنده حجم فلاش تانک اشاره کرد .

امینی عنوان کرد : بررسی ها بیانگر آن است که اگر مصرف بهینه آب اعمال نشود طی سال های آینده با توجه به افزایش روزافزون مصارف و رشد جمعیت و محدودیت منابع آبی سهم سرانه آن پیوسته کاهش می یابد و شرایط را سخت تر می کند .

وی در پایان گفت اقدامات ترویجی و تشویقی ، اداری، قانونی، نظارتی و کنترلی از جمله راهکارهایی است که می تواند مصرف بهینه را دربر داشته باشد هرچند که در این میان فعالیت های فرهنگی و آموزشی تأثیر بسزایی در ترویج مصرف بهینه آب در جامعه دارد که این مهم در سال های اخیر به صورت گسترده ای در دستور کار آبفا استان اصفهان قرار گرفته است

انتهای پیام/ش 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.