بنابر اعلام یک کارشناس مسائل سیاسی، ایران نگرش مثبتی به بحران سوریه دارد .

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  شبکه تلویزیونی الحره، نجاح محمد علی، کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ایران نگرش مثبتی به بحران سوریه دارد، گفت: قراراست روز چهارشنبه این هفته ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه و میخائیل بوگدانوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران سفر کنند و ایران بستر لازم برای حل و فصل بحران سوریه را در این گفتگوها مهیا کند.
نجاح محمد علی اظهار کرد: دی میستورا ، نماینده دبیر کل سازمان ملل نیز قرار است به تهران سفر کند . مذاکرات ایران برای برون رفت سوریه از بحران کنونی مسالمت آمیز و صلح جویانه است . ایران هرگز نقش تخریبی در منطقه ندارد.این ادعا که ایران در یمن و عراق دخالت های تخریبی دارد غلط است. انصارالله و حوثی ها مورد حمایت ایران نیستند و نمی توان گفت با دخالت ایران در یمن اوضاع در این کشور رو به بهبودی و یا انحطاط خواهد رفت. آنچه در مورد دخالت ایران در یمن گفته می شود صرفا یک شایعه و بازی رسانه ای است . 
وی افزود: فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اروپا هنگام سفر به تهران از نقش و جایگاه مثبت ایران در معادلات منطقه ای و جهانی سخن گفت. ایران طرح مورد نظر خود را در سوریه دارد.این حق ایران است که از هم پیمان راهبردی خود ، یعنی بشار اسد حمایت کند . این همان چیزی است که آیت الله خامنه ای ، رهبرمعظم جمهوری اسلامی ایران به آن اذعان کرد. شما به خوبی می دانید که ایرانی ها به هیچ قدرتی بی دلیل امتیاز نداده اند و از موضع خود عقب نشینی نخواهند کرد.ایرانی ها اهل مذاکره هستند و اگر ببینند طرف مقابل اهل امتیاز دادن است با او گفتگو می کنند .
وی یادآور شد: به نظر من ایران طرح خود در خصوص بحران سوریه را با توجه به نگرش ترکیه و اردن به این چالش عملی خواهد کرد . هم اکنون ایران و روسیه برای اینکه معادلات در دمشق به ضرر بشار اسد شکل نگیرد ، اقدام به ارسال سلاح به سوریه می کنند . من حدس می زنم بحران سوریه به زودی به نفع مردم این کشور حل و فصل شود . برای توقف چالش در یمن و عراق باید عربستان سعودی دست از دخالت در این کشورها بردارد.آمریکا نگران چالش در عراق و سوریه است و حاضر است در خصوص این موضوع با ایران مذاکره کند . آمریکا حتی حاضر است برای توقف چالش در سوریه با دولت بشار اسد در خصوص مبارزه با داعش مذاکره کند.
نجاح محمد علی در پایان افزود: ایران هیچ دخالتی در بحران لیبی ندارد. داعش دخالت کننده اصلی در لیبی است که مورد حمایت عربستان ، قطر و سودان است. 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار