تهران با چشم انداز درختان چنار، طوطی های رنگارنگ ، چشم‌انداز کوه های شمال و دشت‌های زیبایش مدتی است رنگ باخته است.

محمد مهدی محمودی طراح ساختمان دایرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان مسائل کلی از شرایط گذشته و حال شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: تهران در گذشته‌های دور روستایی کوچک در کنار شهرری بوده که بیشتر پناهگاه راهزنان و خلاف کاران محسوب می‌شده است، با تبدیل تهران به پایتخت در دوره‌ی قاجار و رشد و گسترش آن در دوره‌ی پس از آن شهر تهران گسترش یافت‌.

وی ادامه داد: چند سالی است که بحث انتقال پایتخت به مکان دیگر مطرح شده است اما احتمال این انتقال در حال حاضر ضعیف است بنابراین مسئولان باید برای حل معضلات این کلان شهر تدبیر ریشه ای بیاندیشند.

محمودی افزود: تهران قدیم فاقد مسائل عمیق و ریشه‌ای بوده است، ولی به نظر می‌رسد تهران امروزی دارای معضلات و مشکلات بیشتری است و در کنار این مسائل در بسیاری از موارد تهران به نکات مثبت و دستاوردهای چشمگیری دست یافته است لذا درک صحیح مشکلات در قدم اول و سپس برنامه ریزی مناسب برای ایجاد بستر مناسب شهری باید در اولویت قرار بگیرد.

وی به تهران با چشم انداز درختان چنار، طوطی‌های رنگارنگ، چشم‌انداز کوه‌های شمال و دشت‌های زیبایش اشاره کرد و اظهار داشت: در این شهر نوپا روستاهای  متعددی مانند ده ونک، قیطریه، دربند، اوین، فرحزاد، باغهای توت و ... هویت قدیم خود را از دست داده است و عناصر هویت ساز مناطق قدیمی تهران در آستانه‌ی فراموشی است.

محمودی تصریح کرد: باغ‌های مشهور تهران به پارک تبدیل شده اند و آلودگی‌های صوتی و بصری به معضل تبدیل شده اند، با این حال شهروندان به دلایل مختلف مجذوب تهران هستند، تا جایی که خارجیان مقیم تهران در برخی موارد درک بهتری از جنبه‌های پنهان و با ارزش تهران قدیم دارند، به عنوان نمونه تعدادی توریست ژاپنی از بهشت زهرای تهران بازدید کرده و عمیقا به ارزش‌های معنوی ما احترام گذاشتند که این مهم می‌تواند ما را با تامل وا دارد تا بیش از پیش به هویت کهن خود توجه کنیم.

وی در پایان گفت: برنامه‌ریزی‌های مطلوب و براساس برآورد و امکان سنجی صحیح می‌تواند زمینه‌های رشد و توسعه و تامین نیازها را در کنار هم فراهم کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار