عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فرار مالیاتی در عین حال که ظاهرا یک کار عادی و یک خلاف فردی است اما اثر اجتماعی آن بسیار زیاد است.

ابوذر ندیمی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دولت با فراهم آوردن فرصت‌هایی که زمینه بروز درآمد را برای کشور ایجاد می‌کند و از این درآمدها سهمی برای اداره کشور در نظر می‌گیرد و اگر برای خارج کردن صادرات نفت از اقتصاد، برنامه‌ای در نظر گرفته‌ایم راهی جز معطوف شدن به سمت درآمدهای مالیاتی نداریم. 


وی در ادامه افزود: حاکمیت، زیرساخت‌ها و بسترهایی را فراهم می‌کند تا فعالیت اقتصادی شکل بگیرد و سودی حاصل شود وقتی فرار مالیاتی صورت می‌گیرد معنایش این است که بخشی از منابع و درآمدهایی که حقوق ملت است داده نمی‌شود.


ندیمی تصریح کرد: فرار مالیاتی در عین حال که ظاهرا یک کار عادی و یک خلاف فردی است ولی اثر اجتماعی آن بسیار زیاد است برای همین هم در دنیا برای مالیات سهم قابل اعتنایی قائل هستند و روسای جمهور، نخست وزیران و وزرای زیادی در دنیا به خاطر فرار مالیاتی به هر صورت از حقوق اجتماعی به محرومیت رسیده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه اظهار داشت: وقتی فرار مالیاتی صورت می‌گیرد به معنای این است که دولت نباید فعالیت‌های عمومی و جمعی داشته باشد بنابراین با چنین رویکردی ما  فرار مالیاتی را یک عمل فردی ندانسته زیرا یک قضیه اجتماعی است چون بسیاری از مسائل مانند آموزش، فرهنگ، معیشت، رفاه و مانند آنها هستند که باید از آن محل پرداخت شود و ما در این راستا آثار قابل اعتنایی را از جهت عقب‌ ماندگی برای عدم پرداخت قائل هستیم.

وی درخصوص راهکار مقابله با معضل فرار مالیاتی گفت: باید سامانه جامع بایگانی مالیات و طرح جامع مالیاتی را که هم اکنون در بعضی از استان‌های کشور در حال اجراست در تمام کشور پیاده نمود. 


وی در ادامه بیان کرد: هیچ فعالیتی در سطح کشور نباید دور از دسترس باشد. بنابراین در اصلاح قانون، موادی از مالیات‌های مستقیم امکان درصد واقعی و عملی را به سازمان مالیاتی داده‌ایم تا هر نوع فعالیت اقتصادی امکان رصد داشته باشد و هر آن کس که به هر روشی قصد اختفا داشته باشد با برخوردهای شدید دچار مشکلات مالی و اجتماعی گردد.


ندیمی در پایان تأکید کرد: برای مقابله با فرار مالیاتی باید سامانه‌ها را راه اندازی کرد به نحوی که هیچ کس به خودش اجازه ندهد از درآمد تحصیل شده اما حقوق ملی را پرداخت نکند زیرا تمام درآمدها ریشه در حقوق ملی دارند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار