وزیر انرژی آمریکا مدعی شد:در صورت فریبکاری ایران پاسخ ما و جامعه بین المللی متحد، سریع و قدرتمند خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شیکاگو تریبون، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در مقاله ای در این نشریه نوشت: این توافق ، توافقی بین آمریکا و دیگر قدرت های جهانی و ایران است که این کشور را متعهد می کند تسلیحات اتمی تولید نکند و به آنها دست پیدا نکند. رئیس جمهور اوباما و من انتظار داریم که روسای جمهور آتی آمریکا سبب شوند که ایران به این موضوع متعهد بماند. بخشی از این تعهد هم به عهده کنگره است.

مونیز ادامه داد: طرح جامع اقدام مشترک ابزارهایی را فراهم می کند که با آنها از تلاش ایران برای تولید و ذخیره مواد لازم اتمی تسلیحاتی برای مدتی قابل توجه جلوگیری می کند، به طور بالقوه معیارهای راستی آزمایی را تقویت می کند و گزینه های کنگره و دولت برای پاسخ دیپلماتیک، اقتصادی و در صورت ضرورت نظامی را حفظ می کند. این طرح زمان گریز هسته ای دو تا سه ماهه کنونی را به دست کم یک سال افزایش می دهد و این زمانی کافی برای یک پاسخ پیشگیری کننده متحد و قدرتمند است. این طرح رفع تحریمها را تامادامی که ایران به محدودیت های اتمی در آن پایبند نباشد، فراهم نمی کند. این طرح کاملا مخالف حرکت ایران به طرف بمب است و ایران را از تبدیل به یک کشور در آستانه اتمی شدن دور می کند. وحدت رای امضاء کنندگان این طرح یعنی کشورهای چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس ، اتحادیه اروپا و آمریکا نباید کم اهمیت جلوه داده شود.

وزیر انرژی آمریکا مدعی شد: طرح جامع اقدام مشترک، ریشه در حفظ رژیم قدرتمند مقابله با گسترش تسلیحات اتمی دارد که بر مبنای معاهده ان پی تی است. اتحاد جامعه جهانی سبب شد تا تحریمهای اقتصادی سخت گیرانه بر ضد ایران با هدف مجبور کردن حضور آنها بر سر میز مذاکره و حذف تهدید برنامه تسلیحاتی آنها وضع شوند. این موضوع به ما این اعتماد را می دهد که جامعه جهانی در صورت فریبکاری ایران و رفتن آنها به طرف تسلیحات اتمی بار دیگر پاسخی قدرتمند ، متحد و سریع را داشته باشند.

مونیز تصریح کرد: روی دیگر مسئله این است که تضعیف طرح جامع اقدام مشترک از طرف آمریکا بلافاصله سبب تضعیف موضع برتر ما که در طول سالها دیپلماسی حاصل شده است، نمی شود. این توافق بر پایه علم است. من چهل سال از عمر خود را در دانشکده فن آوری ماساچوست صرف کرده ام و به طرز قابل توجهی به دانش هسته ای بر اساس چندین دهه حضور در آزمایشگاههای وزارت انرژی از جمله آزمایشگاه ملی آرگون دست یافته ام.

وی افزود: طرح جامع اقدام مشترک راههای دستیابی ایران به مواد اتمی مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی را مسدود می کند. این طرح به طرز قابل توجهی ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران را که هم اکنون برای ده سلاح اتمی کافی است، به میزان نود و هشت درصد کاهش می دهد وذخیره اورانیوم غنی سازی شده با غنای بیست درصد آنها را که برای راکتور تحقیقاتی به آن نیازی ندارند، حذف می کند. این طرح شمار سانتریفیوژهای نصب شده آنها را به میزان دو سوم کاهش می دهد و اجازه غنی سازی را با کمترین شمار سانتریفیوژ برای مدت ده سال می دهد و برنامه تحقیق و توسعه گسترده در جریان آنها را با نسل بعدی سانتریفیوژها در این دوه زمانی تقریبا حذف می کند.

در ادامه مقاله مونیز آمده است: باید بدانید که این توافق از ایران می خواهد که فهرست همه اماکن شناخته شده کنونی خود از جمله اماکن نظامی را ارائه کند. همه این اماکن به روی بازرسی های سرزده بدون اعلام باز هستند. ایران همچنین توافق کرده است به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد که این کار را انجام دهد. ایران راکتور اراک را که توانایی تولید پلوتونیم تسلیحاتی برای یک یا دو سلاح اتمی را دارد ، تبدیل خواهد کرد تا پلوتونیوم کمتری تولید کند. برای تضمین بیشتر، ایران همه سوخت مصرف شده را از کشور به بیرون خواهد فرستاد. این طرح همچنین رژیم راستی آزمایی غیرمنتظره ای بر همه تاسیسات اتمی ایران وضع خواهد کرد و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی منظم با توجه به اعلام قبلی خواهند داشت. در رابطه با اماکن اعلام نشده بازرسان در کمتر از بیست و چهار ساعت امکان دسترسی خواهند داشت. اگر ایران بکوشد کوتاهی کند، این توافق حالتی را ایجاد می کند که در یک دوره زمانی بیست و چهار روزه، زمینه دسترسی فراهم شود. آنگاه با اعتماد به نفس بالا می توانیم آثار مواد اتمی به کار برده شده را ردیابی کنیم. این موضوع اماکن نظامی مشکوک به فعالیت های اتمی را شامل می شود. آژانس این توانایی را خواهد داشت که از فن آوریهای پیشرفته نظارتی که بسیاری از آنها در آزمایشگاههای آمریکا تولید شده اند ، استفاده کند. آزمایشگاه لاس آلاموس( Los Alamos lab)می تواند دوره های آموزشی را برای هرکدام از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند. همانطور که مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفته است در حالی که هیچ توافقی به ما اعتماد صددرصد را نمی دهد اما طرح جامع اقدام مشترک تصویر بهتری از برنامه اتمی ایران را به ما می دهد و یک بازدارنده قدرتمند را در برابر فریبکاری ایجاد می کند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۰:۱۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
یکی جواب اهانت این یانکی گاوچران رو بده.
آهای کسی بیدار نیست؟
آخرین اخبار