بعد از تصویب افزایش وام مسکن،‌ تعداد متقاضیان دریافت این وام افزایش یافت اما برخی بانک‌ها به بهانه کافی نبودن اعتبارات از پرداخت این وام به مردم امتناع می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان بعد از تصویب وام 60 و 80 میلیون تومانی مسکن،سوالات زیادی در اذهان عمومی شکل گرفت مثلا اینکه این وام‌ها تا چه حد می‌تواند متقاضیان مسکن را خانه‌دار کند یا اینکه آیا بانک‌ها به تقاضای مردم برای دریافت این مقدار تسهیلات پاسخ می‌دهند؟ آیا این تسهیلات بازارمسکن را از رکود خارج خواهد کرد؟ 

حال با گذشت چندین ماه از تصویب وام جدید مسکن، به گفته کارشناسان و نمایندگان مجلس شاهد حل مشکل مسکن مردم و تغییر در بازار مسکن نیستیم.
زمزمه افزایش وام مسکن به 150 میلیون تومان/ راهکارهایی برای خانه‌دار شدن/ پرداخت وام پلکانی برای خرید خانه
یکی از دغدغه‌های اصلی مردم پیرامون این موضوع این است که بسیاری از بانک‌ها در پرداخت وام مسکن همکاری لازم را ندارند و به بهانه نداشتن اعتبار کافی به درخواست مردم جواب منفی می دهند.

نکته قابل تامل در این مورد این است که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ضمن لغو ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط بانک‌ها،امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن توسط کلیه بانک‌‌های دولتی و خصوصی از محل منابع خود فراهم شده است؛‌به عبارتی دیگر در این مورد دیگر بانک مسکن تنها بانک ارائه کننده تسهیلات خرید و ساخت مسکن نیست.

در واقع باید این مشکل حل شود تا امکان دسترسی مردم به  وام‌های تصویب شده فراهم شود و بدیهی است که اگر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن اقدام نکنند درخواست‌ها سیرصعودی به خود می‌گیرد و این احتمال وجود دارد که با شوک قیمتی در بازار مسکن روبرو شویم.

یکی دیگر از موضوعات قابل توجه در این باره این است که وام 60 میلیونی با توجه به هزینه‌های سرسام آور،‌جواب‌ گوی ساخت و ساز در برخی از شهرها نیست و نباید برای تمام شهرها بی توجه به هزینه‌های مناطق گوناگون یک نسخه ثابت پیچید و منطق حکم می کند که به متقاضیان کلان شهرها وام بیشتری تعلق گیرد.

در واقع بهتر است تسهیلات مسکن به صورت پلکانی و به تناسب قیمت‌ها ارایه شود چرا که تسهیلات پلکانی می‌تواند به رونق بازار و قابل خریدتر شدن مسکن منجر شود.

 پیرامون این مسئله با چند تن از نمایندگان مجلس گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می آید:

فلاحی: سود باز پرداخت "وام مسکن" با جیب مردم سنخیتی ندارد

"عباس فلاحی باباجان" در گفت و گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مشکلات وام مسکن اظهار داشت: وام مسکن مخالفان زیادی ندارد ولی این طرح شرط و شروطی هم دارد  نباید بدون کار کارشناسی شده و در نظر گرفتن وضعیت مالی مردم و هزینه  ساخت و ساز در این خصوص تصمیم گیری کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیرامون میزان وام مسکن گفت: وام 60 و 80 میلیونی مربوط به دوران تحریم است و با نیاز برآورد شده مسکن در کشور سازگار نیست و باید این میزان افزایش یابد.
 
وی تصریح کرد: پیش از تصویب میزان وام، نیاز مسکن کشور باید برآورد می‌شد سپس در این خصوص تصمیم گیری صورت می‌گرفت.

فلاحی باباجان گفت: سالانه حدود یک میلیون و دویست واحد خانه برای جوانان لازم است علاوه بر این ساختمان‌هایی که کیفیت خوبی ندارند و مشمول طرح بافت فرسوده شده‌اند به این میزان اضافه می‌شود،  ‌با توجه به عمر کوتاه مسکن در ایران ضرورت دارد که سریعا این مساکن نوسازی شوند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در ادامه بیان کرد: بحث بعدی قیمت تمام شده ساختمان است که در این مورد باید درآمد مردم در نظر گرفته شود، بدون لحاظ این مسئله به مردم خسارت وارد می‌شود.

وی گفت: هزینه‌های ساخت و ساز مسکن بسیار بالا است و نباید با زور به مردم تحمیل کرد که با هشتاد میلیون تومان می‌توانید ساخت و ساز ساختمان‌تان را تمام کنید و اگر هزینه‌ها بر خلاف تصور مردم و وعده مقامات چند برابرشود،‌کمر مردم در برابر هزینه‌های زیاد می شکند.
 
فلاحی باباجان اظهار داشت: در توان بسیاری از مردم نیست که مبلغی حدود بیست و پنج میلیون تومان در بانک ودیعه بگذارند.خانواده‌ای که درآمدش پایین است نمی‌تواند از سفره خانواده‌اش بزند تا پول لازم برای سپرده گذاری در بانک را تهیه کند و یک سال بعد وام مسکن بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: درآمد مردم ما در حدی نیست که بتوانند در باز پرداخت وام،‌سودی 15 در صدی را تقبل کنند در واقع باید سود بازپرداخت وام با درآمد مردم سنخیت داشته باشد.

وی تصریح کرد: وام مسکن قدم بدی نیست و نباید کاملا زیر سوال برده شود اما اگر بخواهیم نواقص این طرح را رفع کنیم باید مشاوران جدیدی وارد قضیه شوند تا کار کارشناسی صورت گیرد.

فلاحی باباجان افزود: باید در ابتدای کار تمام عوامل موثر در بخش مسکن جلسه‌ای تشکیل می دادند و پس از مشورت با یکدیگر یک کار کارشناسی‌شده‌ای را تدوین می کردند که ایراد کمتری داشته باشد و دیگر شاهد انتقاد و مشکل تراشی هیچ کسی در این مقوله نمی‌بودیم.

وی پیرامون امتناع برخی از بانک‌ها از دادن وام مسکن به متقاضیان متذکر شد: ما بانک‌های توانمند زیادی داریم که با پول ودیعه گذاری شده مردم بنگاه‌های کلان اقتصادی ایجاد کرده و تولید اقتصادی می‌ اما متاسفانه برخی از بانک‌ها بخشی از درآمد بنگاه‌های اقتصادیشان را به بخش مسکن تزریق نمی‌کنند تا شاید معضل مسکن در کشور برطرف شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در ادامه راهکارهایی را برای حل مشکل مسکن ارائه کرد و اظهار داشت : باید از تمام منابع مالی کشور با مدیریت صحیح در راستای حل معضل مسکن بهره برد.

وی ادامه داد: ما باید در همه امور برنامه ریزی کنیم و مثلا به جای آنکه درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های اضافی شود باید در بخش تولید و زیر ساخت‌ها هزینه شود.
 
فلاحی باباجان در ادامه گفت: بهتر است بخشی از پول های آزاد شده بعد از مذاکرات در حوزه مسکن هزینه شود و حتی در صورت افزایش صادرات نفت، می‌توان بخشی از درآمدهای نفتی را نیز در این حوزه صرف کرد.

نماینده اهر و هریس در مجلس تصریح کرد: در ضمن نباید از کمک شهرداری‌ها غافل شد در واقع این ارگان با کاهش هزینه‌های ساختمان در بخش عوارض و مالیات می‌تواند به ساخت و سازی با هزینه کمتر کمک کند.

وی در ادامه گفت: مسلما دولت نباید تنها متولی ساخت و ساز مسکن باشد، با مدیریتی صحیح و حساب شده می توان قسمتی از سرمایه بخش خصوصی را که تمایل دارد از بازار متلاطم طلا و دیگر بخش‌های اقتصادی خارج شود را  به بخش مسکن سوق داد.

فلاحی باباجان افزود: با ارائه طرح جامع مسکن‌،‌ باید ‌بازار مسکن را به بخش خصوصی واگذار و دست‌شان را برای فعالیت باز کرد، همچنین با کمک دولت، شهرداری و بانک‌ها می‌توان اشتیاق بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش داد. 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود دو میلیون ساختمان خالی از سکنه داریم بهترین راه حل در این زمینه این است که با اخذ مالیات از مالکان این املاک، آنها را مجبور کرد که خانه‌شان را به جوانان اجاره دهند.

خسروی: اجرای کامل قانون "ساماندهی تولید و عرضه مسکن"، کلید حل مشکلات مسکن است

همچنین " علیرضا خسروی" در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارئه وام مسکن 80 میلیونی را تاثیرگذار ندانست و گفت: قیمت و هزینه‌های ساخت مسکن بسیار بالاست و با وام 60 و 80 میلیونی نمی توان هزینه‌های ساخت و ساز به ویژه در کلان شهر‌ها را پرداخت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله بعدی این است که مردم باید پنجاه درصد وام را فراهم کرده و یک سال در بانک‌ها به صورت سپرده بگذارند.

خسروی مشکل دیگر وام‌ 80 میلیونی را سود زیاد بازپرداخت آن عنوان کرد و گفت: پرداخت چنین سودهایی از حد توان مردم خارج است.

وی اذعان داشت: معمولا متقاضیان وام مسکن مستاجر هستند و رقم کلانی را بابت اجاره و یا رهن پرداخت می‌کنند و مطالبه 40 میلیون تومان برای سپرده گذاری در بانک،‌برای این اقشار رقم بالایی است.

زمزمه افزایش وام مسکن به 150 میلیون تومان/ راهکارهایی برای خانه‌دار شدن/ پرداخت وام پلکانی برای خرید خانه
خسروی افزود: طرح‌هایی چون وام مسکن جوابگوی مشکل مسکن مردم نیست و مسلما بازار مسکن برای احیا شدن نیازمند شوک قوی‌تری است تا بتواند بخش‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد.

نماینده مردم سمنان سپس راهکاری برای حل مسئله مسکن مردم ارائه کرد و اظهار داشت: بهترین راهکار اجرای بند بند قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن است که در این قانون راهکارهای گوناگونی تعریف شده است.

وی گفت: طبق این قانون مثلا دولت باید به یک سری از شهرها زمین خالی بدهد،‌به تعدادی دیگر از شهرها وام دهد و برخی از ساخت و ساز‌ها نیز باید با مشارکت مردم و دولت ساخته شود.

خسروی در ادامه متذکر شد: برای مثال تهران با مشکل کمبود زمین روبرو است،‌اما شهری چون سمنان این مشکل را ندارد،راهکار صحیح این است که چون سمنان زمین دارد،‌وام را خود مردم تامین کنند و همان وامی که به این شهر تعلق می‌گیرد به شهری مثل تهران که با مشکل زمین روبرواست،‌‌اضافه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در یک سری از شهرها به ویژه شهرهای جدید می‌توان نسخه مشارکت پیچید،بدین صورت که زمین را مسکن و شهرسازی تهیه کند،‌‌شهرداری برای ساخت وساز جواز صادر کند بدون آنکه بابت صدور آن از افراد پولی مطالبه کند و سپس ساخت و ساز انجام شود.

نماینده مردم سمنان افزود: با شرایط فعلی مسکن،‌‌انباشت تقاضا را داریم چرا که مطالبه مردم برای خرید و اجاره خانه زیاد است و چون پاسخ درستی به این تقاضاها داده نمی‌شود،در یک بازه زمانی شاهد اثرات منفی این فزونی تقاضا بر عرضه خواهیم بود.

خسروی در ادامه به فعالیت مثبت و منفی دولت در بخش مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد مثبت دولت دراین زمینه،‌‌بحث طرح جامع مسکن است که در این طرح افقی 10ساله بررسی شده و همه جوانب مسکن در این طرح جامع برنامه‌ریزی شده است.

 عضو کمیسیون عمران مجلس اذعان داشت: عملکرد منفی دولت در بخش مسکن این است که هنوز کاری عملی برای گشایش گره مسکن شروع نشده و امیدواریم که هرچه زودتر طرح‌های دولت برای حل مشکل مسکن مردم عملی شود و به سرانجام برسد.

حسینی: افزایش وام تاثیر مثبتی بر بخش مسکن ندارد

"سیدبهلول حسینی" در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وام 80میلیون تومانی که با شرایط خیلی دشوار به متقاضیان خانه اولی پرداخت می‌شود، گفت: وام 80 میلیونی که برای خانه اولی‌ها تصویب شد، نمی تواند مردم را خانه دار کند و تنها باعث گرانی مسکن خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: وام‌های فعلی مسکن جوابگو متقاضیان نیست ولی افزایش آن به خصوص در شرایط فعلی هیچ ضرورتی نداشت.

وی تصریح کرد: افزایش وام تاثیر مثبتی بر بخش مسکن ندارد و برای رونق این بخش می‌توان به تکمیل مسکن مهر و شروع طرح مسکن اجتماعی پرداخت.

زمزمه افزایش وام مسکن به 150 میلیون تومان/ راهکارهایی برای خانه‌دار شدن/ پرداخت وام پلکانی برای خرید خانه
حسینی افزود: باید  قیمت مسکن ثبات داشته باشد چرا که مردم توان شوک قیمتی در این بخش را ندارند.

شایان ذکر است که چندین سال میزان وام مسکن ثابت مانده بود و با تلاش فراوان وزارت راه و شهر سازی،‌ این وام افزایش یافت اما طبق گفته محمد رضا رضایی کوچی،ن ایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، رایزنی‌هایی جهت رشد میزان تسهیلات مسکن به 120 یا 150 میلیون تومان شده حال باید صبر کنیم و ببینیم این اتفاق می‌افتد یا خیر؟ و آیا این افزایش تسهیلات گره ای از مشکلات حوزه مسکن خواهد گشود؟ 

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
مالیات داروی بیماریهای اقتصادی است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۳۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
گرانفروشی جرم است
آخرین اخبار