به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این گروه قصد دارد با ایجاد کمپینی، مردم را به نخریدن خودرو صفر کیلومتر از خودروسازان خارجی دعوت کند و استنباط می کند تا زمانی که ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را کاهش ندهند، نباید محصولی از این دو شرکت خریداری کرد.
تشکیل چنین کمینی سبب شده تا خودروسازان داخلی علاوه در کنار مسائل و مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی، حراست از بازار و مدیریت ورود خودروهای چینی و مسائل مربوط به صنعت قطعه سازی، با پدیده جدید شبکه های اجتماعی مواجه شوند و برای رفع آسیب های چنین گروه هایی تاکتیک جدیدی را به کار گیرند.
در همین رابطه احمد نمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: این جوعلیه خودروسازان از مدتها پیش به راه افتاده است و حال به شبکههای اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانهها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بیفایده و غیرمنطقی است.
او با بیان اینکه تشکیل این گروهها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمیگذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو میخرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور میکنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا 6 ماه صبر کنند تا ماشینهای جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمیتواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.
نعمتبخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.
او افزود: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمیتوانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستانها میشود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمیتواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.
دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش دادهاند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمیآید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام میکنند و این تقاضا هم زیاد است.
او توصیه کرد: مردم تحت تاثیر این گروهها در شبکههای اجتماعی قرار نگیرند زیرا اگر شرکتهای داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمیشوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاریها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده. بنابراین هرکسی که قصد خرید دارد الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.
ریشه شکل گیری کمپین خودرو نخریم
این اظهارات در حالی است که اخیرا گروهی با عنوان ««خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمتها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
حال سوال اینجاست که ریشه شکل گیری چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟ کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال های گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به اقتصاد نیوز می گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چرا که طی سال های گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته اند که سبب شده خشم انباشته شده ای علیه آنان به وجود آید.
او می افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه ها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولی ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.
لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می گوید: حقیقتا این انتظار به جا نیست چرا که در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی تواند در رنج های کنونی به مانند ایران خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئنا اکنون چینی ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.
خودروسازان چه می گویند
گرچه انتظارات مردم از بازار خودرو کاهش قیمتها است اما خودروسازان بر این باور هستند که تولید خودرو در شرایط فعلی اقتصاد، با قیمت های کنونی صرفه اقتصادی ندارد. در این میان برخی دولتمردان به مانند وزیر صنعت هم چندین بار اعلام کرده اند که قیمت خودرو بیش از این کاهش پیدا نخواهد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نشست اخیر خود با خبرنگاران حتی گفته ممکن است خودرو گران تر هم شود.
پس از انتشار گزارش اقتصادنیوز درباره وضعیت رکود در بازار خودرو در یکی از رسانههای داخلی، اظهار نظر مردم نشان از آن دارد که انتظار کاهش قیمت خودرو تنها در شبکههای اجتماعی بیان نمیشود و این روزها در بیشتر محافل سرنوشت قیمت خودرو بحث داغی است.
البته ورود خودروسازان بزرگ دنیا از آلمان، فرانسه و ایتالیا هم نیز چنین تصوری را به وجود آورده است که به زودی خودروهای با کیفیت با قیمت پایین در بازار داخلی عرضه میشود. در حالی که تنها همکاری با خودروسازان اروپایی تهدید جدی برای خودروهای چینی است و تاثیری در قیمت خودروهای داخلی ندارد. با این حال باید دید که سیاستگذاریهای جدید دولت و شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو چگونه انتظار مردم را در خصوص قیمتگذاری برآورده میکند.
منبع:اقتصاد نیوز
انتهای پیام/
حال ما بیش از 100هزار خودرو درانبار داریم وقسم می...... وازمردم مخفی می کنیم .
1 - داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه بهترین فارغ التحصیلان در حوزه صنعت خودرو اکنون در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند ، وی گفت : ۷ هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود ، نه تنها افراد را معرفی می کردند بلکه پست آنها را نیز مشخص می کردند و می گفتند باید در همین پستی که می گوییم بنشینند.»
ج – جناب میر خانی کدام فارغ التحصیلان درحوزه صنعت را میگویید ، منظور شما همان 7هزار استخدامی اجباریست ، جناب میر خانی چرا زیر بار این ننگ رفتید ، مگر خودرو اسباب بازی ست ، شما ها با سادگی وصداقت این مردم بازی کردید هنوز هم از افکار پوچ واشتباه خود دست بر نداشته ونه تنها عبرت نگرفتید بلکه ازآمال وآرزوهای آینده سخن میگویید ، حال بعد از 30 سال کودک خودرو شما نتنها فارغ التحصیل نشده بلکه همان دبستانیست ؟
2 – آقای میر خانی گفت : اگر ۱۰۰ هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم تبعات اجتماعی سنگینی دارد.
ج – جناب آقای رضا شیوا در پاسخ به این موضوع جواب داد : « اگر ۱۰۰ هزار نفر را در جاده ها بخاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد ؟؟؟ »
3 – آقای میر خانی افزود : « مردم عزیز ما حق دارند ما در کیفیت مشکل داریم و این واقعیتی است که منکر آن نمی شویم »
ج – آقای میر خانی : شما با جان ومال صدها هزار انسان بیگناه بازی کردید ، چه عزیزانی که کشته یا نقص عضو یا قطع نخاع نشده و نمیشوند ، آیا اگر این اتفاق در کشور هایی مانند چین یا ژاپن و ....... میافتاد آنهم بعد از 30سال از بین بردن انسانهای بیگناه ، دولت باآنها چه رفتاری و باخودشان چه میکردند؟
4 – آقای میر خانی فرمودند : بعد از روی کار آمدن دولت روحانی کرکره را بالا دادند تا دوباره تولید کنند حال باید صبر کرد تا این تولید به چرخه صنعت باز گردد .
ج – آقای میر خانی به اندازه کافی انسانها به چرخه صنعت برگشتند < خاک > بگذارید همانطور کرکره ها پایین باشد ، شاید بتوان انسانهای دیگری را از این مصیبت نجات داد .
هزار میز کیاست به آن نمی ارزد که خواجه ای ز در آید وگوید خان تو معزولی
ما خودرو صفر نمیخریم
برا خودتون ارزش قاعل باشید نخرین
به آیندگان رحم کنید نخرین
بخاطر پیشرفت و تحول صنعت خودرو نخرین
من به مدت ده سال توي شركت سايپا مشغول به كارم. واقعا براي دوستاني كه به دور از منطق و بر اساس احساسات درگير همچين مسئله اي شدن متاسفم.به جاي پرداختن به اين موضوع بهتره قيمت خودرو در ده سال اخير رو با قيمت مسكن و طلا و مواد غذايي و ساير اجناس مقايسه كنيد.قيمت ملك 10 برابر شده ولي قيمت خودرو سه برابر. آيا فكر كرديد كه افرادي كه توي اين شركت هاي خودروسازي كار مي كنند جزئي از بدنه همين كشور هستند و هزينه هاي ده برابر شده را چطور بايد پرداخت كنند؟ آيا واقعا به اين قيمت هاي كذايي و دروغين منتشر شده نگاهي انداختين تا كمي با انصاف و منطق راجع بهش اظهار نظر كنين؟آيا ميدونين از همين صنعت خودروي كشور چند ميليون نفر دارن زندگيه خودشون و خانوادشون رو تامين مي كنند؟ مطمئنا" همتون توي يه كسب و كاري فعاليت مي كنين، آيا حاضر هستين قيمت محصولات و خدماتي رو كه ارائه ميدين به قيمت ده سال قبلتون ارائه بدين؟ اينكه مشكلاتي در خصوص خودروهاي توليد شده وجود داره شكي درش نيست. ولي واقعا از خوندن اين اظهارنظرهاي شتابزده متاثر و متاسف شدم. حتي حاضرم نون و پنير بخورم ولي خودرو به شماها فروخته نشه.
اتحاد خوبه اما منطقيش. ماست 500 تومني رو دارين 5000 تومن ميخرين و خونه متري 500 تومي رو 5 ميليون. منطقي باشين
میخام پراید این قیمت برسه تا یه دونه بخرم.
خداییش بیشتر از این هم نمیارزه.
اما اگه ما متحد باشیم و ماشین صفر نخریم باعث میشیم که هم قیمت خودروها پایین بیاد هم کیفیتشون بره بالا.
کیفیت بخوره تو سرشون
افتخار نیستند …..چون ملت از لگن های آنها سر افکنده وشرمنده در مقابل بقیه دنیا !!!!!!
اشتغال زایی نیستند چون استخدامشان فرمایشی حقوق مدیرانشان میلیاردی اونم مدیران بی لیاقت !!!!!!
ولی هر چقدر بگید شبیه انگل هستند که به جان ملت چسبیده و ول کن نیستند !!!!
زمانی که ما کارخونه تولید خودرو داشتیم کره ای ها دوچرخه هم نداشتند حالا چرا باید خودروهای اونا اینچنین کیفیت بالایی داشته باشه و ما اینطوری آشغال تولید تولید کنیم
ساخت خودرو با کیفیت واسه ایناکاری نداره
ولی وقتی آشغالاشونو رو هوا میبرن چرا بیان زحمت بکشن و خودرو با کیفیت طراحی کنند
پس نخرین تا بیخه ریششون بمونه باد کنه بترکه
نخرید نخرید نخرید
بابا چه کاریه من 22 میلیون بدم یه پراید بخرم
حساب کردم تو شهر خودمون من بخوام هر روز با تاکسی دربست برم و بیام میشه روزی 6000 تومان در ماه 180 هزار تومن و در سال حدود 2 میلیون تومن
یعنی من حدود 7 تا 8 سال میتونم همینطوری با خیال راحت ماشین دربست کنم و نه دیگه فکر بیمه داشته باشم نه سرویس پراید
پس چه کاریه ....نمیخریم باید ارزان شود
دوم اينكه جواب اين همه مرگ و مير در اثر تركيدن موتور و آتش سوزي ناگهاني و كيفيتهاي خنده دار خودروهاي داخلي و كي ميخواد جواب بده ؟ آيا بيمه ماشين صفر كه طرف دوماهه خريده بوده ميتونه بچه ي كوچيكش و بهش برگردونه يا فقط ديه ميده ؟
سوم اينكه مردم ما به اندازه كافي رنج كشيدن تو سالهاي تحريم چرا هميشه مردم كوتاه بيان ؟ يكبار هم كه شده مسئولين كوتاه بيان اينهمه مردم كم خوري كردن صرفه جويي كردن ديگه بسه مردم ايران لايق بهترينها هستن و مسئولين بايد بفهمن كه اگه مردم نباشن چرخ صنعت فلج ميشه پس بايد خودروي داخلي و به همون قيمتي بفروشن كه به افغانستان و پاكستان و لبنان و امثالهم ميفروشن .
چهارم اينكه توليد بي رويه خودروهايي كه هيچ تضميني براي سلامتي مردم ندارند همون بهتر كه متوقف بشه
پنجم اينكه مصرف بالاي سوخت - آلودگي هوا - نبود استاندارد كافي - نبود ضمانت پس از فروش - برهورد ناصحيح كاربران مجموعه - عدم احترام به مشتري و از بالا نگاه كردن به مردم - نبود امنيت جاني و غيره اينها همه ابتدايي ترين چيزهايي هستن كه خودروسازان خارجي رعايت ميكنن و اگه كسي خلاف اين مسايل رو ديده كامنت كنه .
ششم اينكه جالبه تا همين چند سال پيش پرايد هفت ميليوني يك شبه شد بيست ميليون كه پس از سرو صداها شد هفده ميليون به بهانه تحريم و ماجراي دلار .
هفتم اينكه جالبه كه نصف پول و ميگيرن ماشيني كه بايد چهل روزه بدن گاهن دوماهه تحويل ميدن سود اون چند روزم ميگيرن صدامونم در نمياد بازم ميگن نميصرفه گرانتر هم ميشه .
هشتم اينكه به نظر من اين كمپين باعث شد مردم به خودشون بيان و گرنه قبل از اين هم تمام مردم مجبور به خريدن اسباب بازيهاي داخلي ميشدن چون صداشون و كسي نميشنيد ولي الان فرصت پيدا كردن تا با سكوتشون در مقابل خريد خودرو بلند ترين فرياد و بزنن .
نهم اينكه بايد خدمت مديران خودرو ساز مبني بر نطقشون كه گفته بودن مردم مجبورن آشغالهاي مارو بخرن عرض كنم كه هيچوقت يك ايراني رو تهديد نكنين .
دهم اينكه از همه خواهش ميكنم به مسيرتون ادامه بدين ما لايق بهترينها هستيم و براي يكبار هم كه شده زير بار حرف زور نميريم قيمتهاي خودروهاي داخلي با اين كيفيت به شدت بالاست و بايد به اندازه كيفيتش ارزش گذاري و قيمت گذاري شود و خداوند با مردمي است كه پاي هدفشان ايستادگي كنند .
يدالله مع الجماعه دست خدا با جماعت است .
ياعلي .
نخرین
نخرند
ارزان می شود
این مردم همیشه و همه جا و در همه حال پشت نظام و رهبر و ایران عزیز بودند و هستند پس بخاطر جیبت و مشکلات درون سازمانیت انگ خیانت را به این مردم شریف نزن.
برای سلامتی رهبر عزیزمان 3صلوات.
واقعا متاسفم
خودرو نخرید
ببا با ۲۲ میلیون میشود سوزوکی شاسی بلند خرید
قیمت واقعی پراید 7 میلیون ( اون هم قسطی )
قیمت واقعی پرشی و سمند و ۲۰۶ هم خیلی بشه باید ( ۱۴ میلیون باشه )
بخدا نمی ارزه
44 میلیون ال ۹۰ میشه 15 هزار دلار .
به خدا با این پول بهترین ماشی رو تو خارج میدن به آدم
ببا با ۲۲ میلیون میشود سوزوکی شاسی بلند خرید
قیمت واقعی پراید 7 میلیون ( اون هم قسطی )
قیمت واقعی پرشی و سمند و ۲۰۶ هم خیلی بشه باید ( ۱۴ میلیون باشه )
بخدا نمی ارزه
44 میلیون ال ۹۰ میشه 15 هزار دلار .
به خدا با این پول بهترین ماشی رو تو خارج میدن به آدم
خودروصفرنخرید
اما الان خودروصفر نمیخرم
ای کاش یک ماشین چینی خریده بودم
طرف میگه روزی 5000 ماشین میفروشیم و نمی تونیم انبار کنیم از بسسسسسس تقاضاها بالاس !!!!
نخرید دوستان
نخرید
مجبور میشن فکری بکنن
و شرکتهای ایران لگن و سایپا لگن خودروهای بهتری ارائه دهند و برای ایجاد رقابت سایر شرکتهای خودروسازی نیز ایجاد شود .
دوما کسي نگفته خودرو چيني يا خارجي بخرين فقط گفتن خودرو صفر نخرين
در حالي که اين کمپين يک وجه بيشتر نداره و اون هم نخريدن خودرو صفره
من با اون دوستمون موافقم که گفت تا کي بايد مردم با جانشان تاوان خودروهاي بي کيفيت ايراني را بدهند؟
تقاضای مدیر عامل ایران خودرو جلوگیری و مقابله با پیام ها و شکل گیری اتحاد ضد منافع شرکت ایران خودرو بوده است. مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرده در صورتی که روند کاهش خرید اتومبیل ادامه پیدا کند قادر به پرداخت سهم دولت که به رقم فروش هر اتومبیل اضافه می کند را ندارد و چاره ای به جز کاهش جدی نرخ تولیدات ایران خودرو را ندارد و یا مجبور به تعطیل کردن خطوط تولید خودرو است.
.
.
.
.
.
.
گویا صدای انقلاب ضد خرید اتومبیل به گوش مدیران خودروساز رسیده است.
این پیام را منتشر کنید.
هموطنان گرامی اندکی صبر سحر نزدیک است اطلاعیه شماره دو صنف مصرف کنندگان پیرو اطلاعیه شماره یک تاریخ ۲/۳/۱۳۹۴ ضمن تبریک به هموطنان عزیز بخاطر همراهی بااطلاعیه شماره یک در خصوص عدم خرید خودرو به استحضار میرساند از تاریخ مذکور قیمت انواع خودروهای داخلی به دلیل نبود تقاضا بین سه تا پنج.ملیون تومان افت داشته درضمن این اطلاعیه در حالی اعلام میگردد که شورای تولید کنندگان خودرو طی نشست اضطراری قیمتهای پیشنهادی خودرا درصورت عدم تقاضای خرید کما فی سابق ازتاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۱ به شرح ذیل اعلام میدارد بدین جهت از همه هموطنان درخواست میشود تا تاریخ مذکور از خرید هرگونه خودروی ایرانی خودداری فرمایید
پژو۴۰۵سال قیمت تمام شده و فروش ۱۸میلیون تومان
سمند سورن """"""""""""""""۱۷/۵""""""""""""""""میلیون تومان
سمند ال ایکس" " " " " " " " " " " " "۱۷میلیون تومان
خوروی ال نود " " " " " " " " " " " " " " "۱۹میلیون تومان
پژو پارس سال """"""""""""""""""""""""۲۰میلیون تومان
سایپا ۱۴۱ """"""""""""""""""""""""""۱۰میلیون تومان
پراید سال " " " " " " " " " """""""""۹میلیون تومان
به امید عدالت شورای دفاع از حقوق مصرف کنندگان
من هم موافق نخریدن خودرو هستم
میدونید تو فرانسه bmw x1 قیمتس حدودا 58میلیون هستش. تقریبا نصف قیمت یک پراید فول اپشن ...این چه ظلم برزگیه که درحق ما مردم دارن میکنن معلومه که براشون سود داره این ماشینهای بی کیفیت را بدن دست ما مردم...