سفیر پیشین آمریکا در سوریه از ناتوانی کشور خود برای اعمال نفوذ بر پیشنهاد صلح اخیر روسیه - ایران در خصوص سوریه، سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک از واشنگتن، «رابرت فورد،» سفیر پیشین آمریکا در سوریه اعلام کرد این کشور، برای اعمال نفوذ بر پیشنهاد صلح اخیر روسیه - ایران در خصوص سوریه، اهرم لازم را در اختیار ندارد. وی در خصوص نقش احتمالی آمریکا در پیشنهاد جدید صلح سوریه که مورد حمایت ایران و روسیه قرار دارد، در این باره گفت: «ما (آمریکا) یک بازیگر حاشیه‌ای در سوریه برعهده داریم.»

مقامات ایران چهارشنبه گذشته اعلام کردند قطعنامه‌ای را به سازمان ملل متحد پیشنهاد خواهند داد که موضوع آن، پایان دادن به جنگ‌های داخلی چهارساله در سوریه خواهد بود. این قطعنامه در حال حاضر حمایت روسیه و سوریه را نیز جلب کرده است.

وزارت امور خارجه ایران در این باره اعلام کرد این پیشنهاد صلح، شامل آتش بس فوری، تشکیل دولت وحدت ملی، افزایش حمایت از اقلیت های سوریه و تروریسیم یک راه برای برگزاری انتخابات آینده در این کشور خواهد بود.

فورد همچنین ادعا کرد به عقیده وی پیشنهاد صلح سه جانبه موفقیت‌آمیز نخواهد بود، زیرا «نه ایران و نه روسیه، اعلام نکرده اند تمایل دارند به بشار اسد رئیس جمهور سوریه فشار وارد آورند تا به نفع دولت موقت، کناره گیری کند.»

سفیر پیشین آمریکا در سوریه افزود: «بدون تضمین برکناری اسد، ترکیه، عربستان سعودی و مخالفان مسلح سوری به احتمال زیاد این پیشنهاد را نخواهند پذیرفت، زیرا آنها به توافق مورد مذاکره با رژیم اسد «هیچ اعتمادی» نخواهند داشت.»

فورد درباره نقش آمریکا در چنین مذاکراتی گفت: «این کشور نمی تواند حمایت ترکیه، عربستان سعودی و مخالفان سوری را جلب کند.» وی در ادامه گفت: «واشینگتن عقیده دارد (تصمیم گیرنده) بسیار مهمی است. این موضوع ممکن است در خصوص بسیاری مسائل مصداق داشته باشد، اما واشنگتن در سوریه یک بازیگر حاشیه ای است.»

روسیه طی سال گذشته، دو دور نشست اولیه را میان دولت سوریه و نیروهای مخالف این دولت میزبانی کرده است تا شاید بتواند برای بحران سوریه راه حلی دیپلماتیک بیابد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار