زمین‌های دشت قزوین بیابانی شد

مدیر کل منابع طبیعی و آب‌خیزی استان قزوین گفت: یکصد هزار هکتار از زمین‌های دشت قزوین بیابانی شده و این روند بیابان زدایی ادامه دارد.

اسداللهی مدیر کل منابع طبیعی و آب‌خیزی استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: دشت قزوین یکی از دشت‌های حاصلخیز کشور در جنوب رشته کوه البرز و غرب جلگه تهران است که 443 هزار هکتار وسعت دارد و از این مقدار یکصد هزار هکتار آن بیابان شده و این روند ادامه دارد.

وی افزود: مناطق جنوبی شهرستان آبیک و بوئین زهرا روند بیابان زایی رو به رشدی دارند و برای مقابله با این پدیده برنامه‌هایی در دست اقدام است.

مدیر کل منابع طبیعی و آب‌خیزی قزوین با اشاره به وجود پوشش گیاهی در زمین‌های دشتی که مهمترین راه بیابان زدایی است، گفت: متاسفانه  دشت قزوین به دلیل کمبود منابع آبی و مالی در خصوص کاشت و نهال برای ایجاد پوشش گیاهی در این مناطق با مشکل جدی مواجه است.

اسداللهی برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و بارش کم نزولات آسمانی را از دلایل کمبود منابع آبی در این دشت دانست و افزود: همین امر و نبود پوشش گیاهی مناسب باعث شده سطح دشت قزوین 20 سانتی متر نشست کند و این خود یکی از دلایل از بین رفتن سفره‌های آب زیر زمینی شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با پدیده بیابانی شدن در دشت قزوین گفت: طرح‌های بیابان زدایی و احیای جنگل در برخی از مناطق پر بارش استان آغاز شده و در همین راستا 180 هکتار از جنگل‌های حوزه نینه رود در منطقه الموت غربی با اعتبار یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال احیا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار