به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به روایت
نمایشگاهداران خودرو، در حال حاضر رکودی شاید بی سابقه بر بازار حاکم است و
مشتریان تمایلی به خرید ندارند و بعید به نظر می رسد به این زودی ها نظرشان برگردد
و با بازار خودرو آشتی کنند.
برخی از نمایشگاداران می گویند، "ما قبلا منتظر
یک تعطیلی بودیم تا کمی استراحت کرده و به حساب و کتاب مان برسیم، اما حالا باید
چشم به در بدوزیم تا شاید مشتری از راه برسد و خودرویی بخرد."
در باب اینکه چرا
بازار خودرو ایران به این حال و روز افتاده، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح
می شود و در این بین، سه فاکتور اصلی "بالا بودن قیمت خودرو"،
"کاهش قدرت خرید" و "خوشبینی مشتریان به کاهش قیمت و همچنین ورود
محصولات جدید به بازار کشور"، بیش از سایر عوامل، اثرگذار بوده اند.
البته
کارشناسان معتقدند نباید از نقش شورای رقابت نیز در رکود فعلی بازار خودرو غافل
شد، چه آنکه این شورا نیز با اعلام نکردن قیمت جدید خودروها، به نوعی بازار را
بلاتکلیف نگه داشته و مشتریان را سرگردان و معطل خود کرده است.
"خودروهای
ارزانی که گرانند
در بین دلایلی که
برای رکود بازار خودرو مطرح می شود، "بالا بودن قیمت" از اهمیت ویژه تری
برخوردار است، چه آنکه حتی ارزان ترین خودروها نیز برای بسیاری از مشتریان ایرانی،
گران به حساب می آیند.
تا همین سه سال پیش، خودرویی مانند پراید (ارزانترین خودرو
داخلی) قیمتی کمتر از 10 میلیون تومان داشت، اما همان زمان نیز مشتریان به این
قیمت اعتراض داشته و آن را گران می دانستند و این در شرایطی است که حالا پراید از
مرز 20 میلیون تومان هم رد شده و خریدنش
برای خیلی ها به رویا می ماند.
نه فقط پراید، بلکه
خودروهای دیگر داخلی مانند پژو 206 و 405 و صد البته محصولات مونتاژی چینی نیز طی
سه سال گذشته با افزایش قیمت شدیدی روبرو شده اند و حالا دیگر برای بخش بزرگی از
مشتریان بازار، چیزی به اسم خودرو ارزان وجود نداشته و قابل لمس نیست.
به اعتقاد
کارشناسان، بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی (منطقی یا غیر منطقی)، دست مشتریان زیای
را از بازار کوتاه کرده و حتی اگر فرض کنیم قیمت های فعلی منطقی و مطابق با هزینه
های تولید بالا رفته اند، باز هم خیلی ها توان خرید آنها را ندارند.
این موضوع از
پایین آمدن قدرت مالی ایرانی ها سرچشمه می گیرد، چه آنکه طی سال های گذشته، به
دلایلی از جمله کاهش ارزش پول ملی و تورم فزاینده، توان خرید بسیاری از مشتریان
افت کرد و کار به جایی رسید که حتی ارزانترین خودروها نیز برای آنها گران شد.
شاید برخی معتقد
باشند خودروهای 20 تا 30 میلیونی داخلی، مشابه خارجی (به لحاظ قیمت) ندارند و
کیفیت شان متناسب با قیمت آنهاست، اما حتی اگر این ادعا را هم بپذیریم، قدرت خرید
پایین بخشی از مشتریان، اجازه قدم گذاشتن شان به بازار خودرو را نمی دهد.
از همین رو، این
دسته از مشتریان به ناچار صبر پیشه کرده و
چشم به آینده دوخته اند تا شاید روزی خودرو ارزانی تولید و یا وارد شود. این در
حالی است که نه خودروسازان و نه کارشناسان، هیچ شانسی برای این دسته از مشتریان
قائل نبوده و "خودرو ارزان" (زیر 10 تا یا 15 میلیون تومان) را رویایی
تعبیر نشدنی می دانند.
"امید به
آینده؛ واهی یا واقعی؟
اما شاید موضوعی که
این روزها بیش از هر مسئله دیگری به رکود بازار خودرو کشور دامن زده، خوشبینی محض
ایرانی ها به آینده بازار است. این خوشبینی، ریشه ای حدودا یک سال و نیمه دارد و
پس از توافق هسته ای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو، که در بین بخش
بزرگی از جامعه ایران به وجود آمد.
توافق های هسته ای
که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، ایرانی
ها از دو جهت امیدوار کرد؛ اول اینکه قیمت کالاها به دلیل لغو تحریم، پایین می آید
و دوم آنکه کالاهای جدید و به روز دنیا وارد کشور خواهند شد.
در این بین، بخشی از مشتریان
بازار خودرو نیز مستثنی نبودند و آنها نیز به هوای آنکه قرار است قیمت خودرو بشکند
و محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، خرید خودرو
را تحریم کردند تا مبادا ضرر کرده باشند.
به عبارت بهتر، مشتریان معتقدند حالا که قرار
است خودرو ارزان شود و محصولات جدید بیایند، پس بهتر است دست نگه داشته و برای
خرید عجله نکنند. به عبارت بهتر، این دسته از مشتریان با وجود آنکه توان مالی لازم
را دارند، اما خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و می خواهند آنقدر صبر
کنند، تا در بهترین زمان ممکن خودرو بخرند.
این در حالی است که خودروسازان رسما
اعلام کرده اند برنامه ای برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند و هزینه های تولید
اصلا چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد.
همچنین کارشناسان بر
این باورند که حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید و یا ورود خودروهای به
روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسه ای زمان بر به شمار می رود و شاید
دو سال به طول بکشد.
به گفته آنها، از طرفی مشخص نیست خودروهای آینده بازار ایران
دارای قیمت مناسبی برای مشتریان باشند، به نحوی که حتی اگر امثال فولکس واگن و
فیات و سیتروئن و بنز و... هم به ایران بیایند و خودرو تولید کنند، شاید قیمت
محصولات آنها نتواند بخش بزرگی از مشتریان داخلی را راضی کرده و شرایط را برای
خودرودار شدن شان فراهم کند.
انتهای پیام/
مردم ما مردم فراموش کاری هستن
اوضاع بهتر نشد که هیچ بدتر شد
ماشینی که میتونستیم بخریم نخریدیم الان دیگه نمیتونیم بخریم
روزگار :(((
اینبار خبر ورشکستشون رو اعلام کنن!
من بچه جنوبم تو اين گرماي هوا خيلي ماشين نياز دارم، پولشم دارم، ولي نميخرم، سر جاده تو گرما واميسم زجر ميكشم عرق ميكنم ولي ماشين ساخت حال حاظر ايرانو سوار نميشم...
مردم بايد همه هواي همو داشته باشن.
حالا تو ایران این کارو کنند حتی یک نفرم واسه خرید نمیرن
اگه دولت راست میگه مالیات 70% خودرو های خارجی رو بر داره بخدا مردم ماشین های داخلی رو آتیش میزنند میرنند خارجی می خریدند پس دولت نمی خواد
نخرید. تا ماشین هاشون زنگ بزنند
هر چی برنامه از بی کیفیتی و گرانی درست میکنن سازه خودشون رو میزنن که تحریم ها کمرمون رو شکسته و الا ما چنان گلی بسر مردم بزنیم که کیف کنن.خدایش بیاید چند مدت دیگری ماشین نخریم تا حساب طمع کاریشون دستشون بیاد
ما موفق میشیم.
بنده یادم هست که در اوایل انقلاب کسی اگر یک پیکان داشت می توانست بفروشد و یک منزل خیلی عالی برای خودش بخرد ولی الآن باید حداقل پول 5 پراید صفر کیلومتر را داشته باشی تا بتونی یک منزل کوچک آن هم در یک شهر کوچک خریداری کنی.
بنابراین بهتره بگوییم قدرت خرید اکثر مردم کاهش یافته نه اینکه پراید گران است خصوصاً اگر قیمت کم بنزین را در نظر بگیریم باز ماشین ارزانترین چیز است.
اگه ازین هم ارزانتر بشه کی میخواد این همه ماشین را از کوچه و خیابان جمع کنه؟!!!!!!!
توی ایران مالیات مسقیم هنوز به خوبی جا نیفتاده لذا مالیات غیر مستقیم می ره رو ماشین.
جاده های ایران به نسبت ماشین خیلی کم است و فرهنک استفاده از وسایل عمومی خوب جا نیفتاده لذا ماشین هرچه قدر گرانتر باشه بهتره زیرا مردم مجبور میشن از وسایل عمومی استفاده کنن.
از بس مردم ماشین دارند حتی درکوچه ها هم احساس آرامش و امنیت نداریم تا چه رسد به خیابان شما اگر یک کم بعد از ساعت اداری بری بیرون دیگر جایی برای پارک ماشین نداری حالا اگر پراید ارزان بشه چی میشه؟!!!!!!!!!!!!!
حرف ما ارزانی نیست بلکه کیفیته.آیا جون مردم برا شما ارزش نداره؟
اینا یه ایربگ میذارن رو ماشین دوتومن میکشن روش.درصورتیکه اگه خودروی خارجی رو ک15 تا ایربگ داره حساب کنیم اونا با این حساب دارن فقط پول ایربگ میگیرن ک میشه 30 میلیون
ماشینایی هس ک حتی ایربگ عابرپیاده هم دارن چون برای اونا فقط جون مردم مهمه ن سودی ک ب جیبشون میره.
اونا سود بیشترو از طریق قیمت ارزان*کیفیت بالا و فروش بیشتر بدست میارن ن قیمت بالا و فروش بیشتر
من اینهمه تایپ کردم ک شاید شمام متوجه بشین
آخه چرا نباید بنز بیست تومنی سوار بشیم ؟ برای این بیست تومن کارگر بیچاره مگه کم زحمت کشیده .
اقایون پولشون از پارو بالا میره زیر دستیا رو اصلا نمیبینن این انسانیت نیست مسلمان.
ما انقلاب خودرو را درایران خواستاریم همین.
توی کشور های دیگه بنز اخرین مدل میخری 50 هزار دلار این رسم اینجا این ماشینای اشغال و به مردم ایران بندازن اخه این مردم چه گناهی کردن باید سوار ماشین بی کیفیت و با قیمت بالا بخرن این ظلم نیست کشور های دیگه باید bmw یا بنز سوار باشن ما باید این ماشینای بی کفیت تولید داخل سوار بشیم در واردات خودرو باز بشه این شرکت های سود جو حساب کار دستشون میاد مردم شما تحریم کنین نخرین نخرین نخرین
مطمئن باشید آخرش مجبور میشن که قیمتهارو پایین بیارن.هزینه تولید ی پراید زیر 5 میلیونه ولی بالای 20 میدن.همش حرف مفت میزنن.فقط فکر جیب خودشونن
من ۱ نفر بیشتر نیستم ولی نامرد نیستم!پس نمیخرم تا رو دستشون باد کنه تا شرایطی بذارن که مردمی که درامد کمتری دارن هم بتونن لااقل ۱ پراید زپرتی بخرن!
پس عشق است اتوبوس و مترو '' برم کارتم و شارژ کنم گور پدر حاجی پشم الدین مدیر عامل ایرانخودرو
سال 89 سمند LX رو گرفتم 14 میلیون.الان چنده؟!!! این قیمت
سال 87 با پراید چپ کردم قطع نخاع شدم ... اینم از کیقیت
همون سال یکی از دوستان با مزدا 323 چپ کرد ماشین داغون شد ولی خودشون خط بهشون نیفتاد.
قیمت مهم نیست.فدا سرتون.بخاطر سلامتی و امنیت جانی خودتون نخرید.حتی اگه پراید 2 میلیون بشه.
من بچه جنوبم تو اين گرماي هوا خيلي ماشين نياز دارم، پولشم دارم، ولي نميخرم، سر جاده تو گرما واميسم زجر ميكشم عرق ميكنم ولي ماشين ساخت حال حاظر ايرانو سوار نميشم...
مردم بايد همه هواي همو داشته باشن.
این دو کمپانی در چند دهه اخیر خصوصا سه سال اخیر خون مردم رو مکیدن, براتون متاسفم با این مقالتون
دوم : قیمت بالای خودروها و کیفیت ضعیف ان ها
لطفا مردم عزیز نخرین تا بمونه رو دستشون ماشین ها شاید قیمت بیاد پایین
منم بعد از سال ها بتونم پراید بخرم
طرف سبقت میگیریه سرعت این آشغالا ب حدی نمیرسه رد کنه یا انیکه ترمزش خوب نمیگیره ک برگرده سرجاش.
هر مصاحبه میکنه میگه ما داریم ضرر میکنیم
من ۱ نفر بیشتر نیستم ولی نامرد نیستم!پس نمیخرم تا رو دستشون باد کنه تا شرایطی بذارن که مردمی که درامد کمتری دارن هم بتونن لااقل ۱ پراید زپرتی بخرن!
پس عشق است اتوبوس و مترو '' برم کارتم و شارژ کنم گور پدر حاجی پشم الدین مدیر عامل ایرانخودرو
هرکی بخره به نسل آینده ستم کرده
بهونه گرون کردنشون تحریم بود. الان که تحریما در حال برداشته شدن هست چرا ارزونش نمیکنن؟ کیفیتشونم که داغونه. والله آمار بگیرن ببینن تعداد کشتگان ماشین های خارجی و ایرانی به تناسب برابره؟
بازم متاسفم برا خودرو سازا نادانمون
ولی ماشین های بی کیفیت اینا رو نخرم تا آخر عمر
خودرو سازا ما رو چی فرض فرض کردن؟؟؟؟؟؟
ما تولید گرون و بی کیفیت داخلی نمیخوایم
ما مگر از مردم عراق کم تریم که پراید اونجا 4500 صادر میشه ولی واسه ما 20و خورده ای
شما قیمت خودروهای چینی که خیلی از خودروهای خودمون مثل پراید و سمند بهترن رو توی چین به دلار ببینید و تبدیل به ریال بکنید متوجه میشیم که خودرو خیلی ارزون تر از این حرفاس. تازه اون قیمت ، قیمت یه دستگا خودروههه. که حتما روی تعداد بالا و با توجه به منتاژ داخلی بودنش میشه گفت اگر با همون قیمت چین تو ایران به فروش برسه سود خوبی نصیب خودرو سازان میشه. پس چه دلیلی داره که خودرو گران بخریم؟
بخدا اگر یه ماه واردات خودرو آزاد بشه هیچ کس حتی سراغ خودروی دست دوم ایرانی هم نمیره. همه خودرو هاشون رو تو خیابون رها میکنن میرن خودرو خارجی میخرن.
میگن از کالای داخلی حمایت کنید.خب حمایت ازین بیشتر؟چند ساله مردم دارن این به اسطلاح خودروهارو که با 3 برابر قیمت به مردم میندازنو استفاده میکنند؟خب توی این سال ها چه پیشرفتی کردند؟سال به سال کیفیت میاد پایین و قیمت میره بالا.مردم سالاری همینه که فقط به فکر جیب اینا باشید؟
باز هم میگم:مرا به خیر تو امید نیست،هیچ
سال پیش 206 فول خریدم که مثلا گفتم جزء
ماشین های نسبتا خوبه ایرانی هستش،خدا شاهده
هفته ی 2بار میرم نمایندگی واسه مشکلات جدید
وقتی سوار میشی میبرتت تو حال وهوای بازار مسگرا
انقدر که سروصدا داره،تنها جایش هم که باید صدا بده ولی نمیده بوقشه،از روز اول بوق نمیزد...
خدا وکیلی نخرین.....
اخه تا کی حروم خوری؟؟؟
این کلاه گذاشتن سر مردم نیست؟؟
این حروم نیست؟؟
یکم انصاف خوب چیزیه
اخه تا کی حروم خوری؟؟؟
این کلاه گذاشتن سر مردم نیست؟؟
این حروم نیست؟؟
یکم انصاف خوب چیزیه
مردمن..
هر روز و هر ثانیه یه تحول مالی رو ب بالا.. ماشاله
تنها چیزی ک هیچ تغییر و تحولی نداره حداقل ستمزد کارگر و کارمند است.
ماشین اشغال... با حداقل هزینه بسازی و ب هموطن خودت به چند برابر قیمت بفروشی... هنر نیس اقایون.
امیدوارم این رکود همچنان برقرار باشه و ی ذره غیرت از خودمون نشون بدیم.