رئیس پیشین یک لابی آمریکایی مخالف توافق هسته‌ای ایران گفت صف‌بندی‌های حزبی در قبال جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به منافع ملی آمریکا آسیب می‌رساند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی‎وی، گری سیمور، رئیس پیشین گروه لابی‌گر «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» می‌گوید جدال سیاسی میان کنگره و کاخ سفید «مرکز عملگرایی» را از بین برده است.

 وی روز دوشنبه به دلیل حمایت از توافق هسته‌ای با ایران از ریاست این گروه کناره‌گیری کرد و جو لیبرمن، سناتور دموکرات پیشین امریکا، که مخالف توافق هسته‌ای با ایران است، جانشین او شد.

 سیمور که پیشتر مشاور باراک اوباما بود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «به نظر می‌رسد این موضوع جدال سیاسی آشکار میان جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها علیه کاخ سفید خواهد بود که بسیار مایه تاسف است.»

 سیمور تصریح کرد پس از مطالعه دقیق مفاد برجام به این نتیجه رسیده است که این جمع‌بندی در راستای منافع ملی امریکاست. 

 سیمور، که خود کارشناس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، در ادامه گفت: اگر تهران این توافق را نقض کند،آمریکا این توان را دارد تا در صورت لزوم حمایت‌های لازم برای اعمال فشار بر ایران یا استفاده از نیروی نظامی را جلب کند.

 با این حال، وی تاکید کرد بهتر است کنگره و کاخ سفید بر سر سازوکاری که بتواند عناصر موجود در جمع‌بندی را تقویت کن، به توافق برسند.

وی گفت کنگره می‌تواند با طرح «شروطی درباره استفاده از نیروی نظامی در صورت لزوم یا پاسخ به سیاست منطقه‌ای ایران و یا درگیر کردن درست کنگره در اجرای توافق»، موضع باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در برابر تهران را تقویت کند.

 سیمور افزود: «از دیدگاه منافع ملی، این بهترین نتیجه خواهد بود»، اما «متاسفانه فکر می‌کنم سیاست مانع تحقق آن شود.»

 به گفته او، کاخ سفید به جای توافق با جمهوری‌خواهان مخالف، به این نتیجه رسیده است که تنها راه برای موفقیت همراه کردن شمار بیشتری از نمایندگان دموکرات است تا کنگره نتواند رای لازم را به دست آورد.  

 سیمور درباره نکات مثبتی که برجام برای آمریکا دارد، گفت: «برپایه این توافق ایران نمی‌تواند عملا به  مدت ۱۵ سال در سایت‌های اعلام شده هسته‌ای خود به مواد سوختی برای تولید سلاح اتمی دست پیدا کند و یک ساز و کار نظارتی قوی وجود دارد که در صورت بر ملا شدن نقض مفاد این توافق از سوی ایران، تحریم‌های بین‌المللی دوباره اعمال خواهد شد.»

این اظهارات در حالی عنوان می شود که جمهوری اسلامی ایران بارها اتهامات آمریکا و هم پیمانانش را در این باره رد کرده است و تاکید کرده که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است.

 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار