"سخت افزار مک" غذای مورد علاقه کرم جدید

شاید بیشتر مردم تصور کنند که رایانه‌های مک اپل از امنیت بیشتری برخوردار است اما به‌تازگی کرمی طراحی شده که می‌تواند به سفت‌افزار این رایانه‌ها نیز حمله کند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای محازی باشگاه خبرنگاران جوان؛"firmware "یا سفت‌افزار اغلب به برنامه‌های تقریباً ثابت و نسبتاً کوچک و یا ساختمان‌های داده‌ای که درون سخت‌افزار انواع دستگاه‌های الکترونیک است، گفته می‌شود. از دستگاه‌های دارای سفت‌افزار می‌توان به ماشین حساب،کنترل از راه دور، قطعات رایانه شامل دیسک سخت، صفحه‌کلید، صفحه نمایش‌های دیجیتال و یا کارت‌های حافظه، ابزارهای دقیق در علم و رباتیک در صنعت نام برد. 

بررسی‌های دو محقق نشان می‌دهد که آسیب پذیری‌های متعددی در سفت‌افزار رایانه‌های مک وجود دارد که امنیت تمام کاربران رایانه‌های یاد شده را تهدید می‌کند. این دو نفر برای اولین‌بار کرمی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند به‌طور خودکار از یک رایانه مک بوک به رایانه مک بوک دیگر برود، بدون اینکه رایانه‌های مذکور به‌طور شبکه‌ای به یکدیگر متصل باشند. 

کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند که شناسایی این کرم و رهاشدن از آن دشوار است و با توجه به معماری خاص سفت‌افزارهای مک به‌سختی می‌توان از تحرکات بدافزارها در درون رایانه‌های یاد شده مطلع شد. 

این مسئله که حتی رایانه‌های مک جداشده از شبکه‌های رایانه‌ای هم در برابر حملات این کرم در امان نیستند و اسکنرهای امنیتی نیز نمی‌توانند تهدیدات مذکور را شناسایی کنند موجب نگرانی‌های جدی شده‌است. بدافزار یاد شده می‌تواند جلوی به‌روزرسانی‌های مهم را بگیرد یا خود را بر روی هر فایل به‌روزرسانی اضافه کند. 

در حال حاضر تنها راه حل مشکل مذکور، تغییر تراشه‌ای است که سفت‌افزار آلوده در آن قرار دارد، بنابراین اگر کاربران رایانه‌های مک دچار چنین مشکلی شوند عملاً باید آن را دور بیندازند.

منبع: سازمان پدافند غیر عامل

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.